AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


SELAMAT HARI GURU

Angin senja menghembus lembut membelai-belai pipiku, seolah-olah mencuba menyejukkan perasaan yang sedia dingin. Angin senja membawa bersama-sama wajah mulus Ummi, pensyarah Kuliah Dakwah, lalu menerjah ke dalam fikiranya.

'Semoga anta menjadi pembela kepada agama' ucap Ustazah Safiah.

Pesan kesumat Ummi masih terngiang-ngiang difikiran. Serentak itu, peristiwa pertemuan petang tadi terus membayangi mengusik-ngusik emosiku. Itulah hari terakhirku di sini. nasihatnya terlalu menyentuh hati. Dia tidak pernah jemu memberi.

Barang-barang sudah siap dikemas. Ada 4 buah kotak, 5 beg, semua sarat dengan baju, buku, dan nota-nota kuliah. Mata liar memerhati keliling, takut kalau-kalau ada yang masih tertinggal. Bola mata terpandang sebuah buku berwarna merah di atas meja belajarku. Diari aku. Aku menghulur tangan mencapainya. Membelek-belek helaian demi helaian, aku terhenti seketika tatkala membaca satu tulisan pada satu helaian diariku.

'Ya Allah, Ya Tuhanku! Jadikanlah aku cahaya, penawar dan rahmat buat umat Muhammad'.

Aku cuba mengingat kembali tulisan ini. Ternyata ia bukan tulisanku.

'Zaid, anta apa khabar? macam mana kertas kerja anta?' sapa Ummi ketika kaki baru saja melangkah memasuki pintu dewan kuliah.

'Alhamdulillah, sedikit lagi akan siap. Mohon maaf ustazah sebab agak lewat menghantar kertas kerja ini untuk disemak'. ujarku

'Tidak mengapa, yang penting anta buat dengan baik dan tumpukan juga pada pelajaran sebab imtihan nihaie tidak lama lagi kan'

'Ya ustazah. Syukran'

'Boleh pinjam nota di tangan anta' aku menghulurkan diari merahku. Apa pula yang hendak dibuat oleh ustazah pada notaku. Belum pernah orang lain membacanya selain aku. Hatiku berdesis.

Sesekali aku memerhatikan tindakannya. Wajah kerisauan ku hias dengan kuntum senyuman.

Ada pelajar lalu lalang keluar masuk dewan. Sesekali memerhatikan kami. Ada juga yang menyapa.

'Boleh ustazah tulis sesuatu di sini?'

'Boleh ustazah. tafaddahl.'

Aku membaca semula tulisan ustzah itu. Ku ulang-ulang tanpa henti penuh takzim. Aku berdoa.

'Ya Allah, Ya Tuhanku! Jadikanlah aku cahaya, penawar dan rahmat buat umat Muhammad'. amenn..ameenn ..amenn

Ku tutup semula diari itu, lalu memasukkanya ke dalam beg galas berwarna biru. Semoga esok masih tetap cerah.

p/s: SELAMAT HARI GURU BUAT UMMI TERCINTA, AL-FADHILAH USTAZAH SAfIAH BINTI ABDUL RAZAK. SEMOGA ALLAH TERUS MENEGUHKANMU DI JALAN DAKWAH DAN MERAHMATI KEHIDUPANMU.
Ustazah Safiah ialah pensyarah Dakwah di Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah, merangkap Ketua Jabatan Dakwah dan Pengurusan KIPSAS. Beliau juga merupakan seorang dai'ah dan penceramah bebas yang terkenal di negeri Pahang Darul Makmur.

1 ulasan:

semoga dhiya' benar-benar terusan memancar sinar terang mendahului nur