AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Yuk, Terus Puasa!

http://komikmuslimah.blogspot.com
Sewaktu pulang dari sekolah, Nizam terus merebahkan tubuhnya di atas sofa berwarna merah gelap. Wajahnya masam, dipenuhi kepenatan. Cuaca panas diluar rumah ternyata mengundang lelah si anak kecil itu. Dipandangnya wajah ibu.

“Bu, saya buka ya. Bisa?” pintanya. Suaranya terdengar perlahan.

Ibu yang tengah mengemas baju-baju tersentak. Wajah ibu berubah. Seperti tidak enak mendengar ungkapan itu. Dengan suara sedikit besar ibu bersuara sinis.

“Bukalah!”

Diam. Tidak lama, ibu memujuk si anak itu.

Nizam, si bongsu yang masih berusia 10 tahun. Sejak Ramadhan pertama dia ikut berpuasa. Sebetulnya bukan Ramadhan ini saja, malah yang lepas-lepas juga. Penuh dan tidak ada yang missed.

Saya yang tengah bergelumang dengan buku-buku mencuri-curi dengar. Saya tersenyum sendiri. Kesian juga pada si bongsu. Mungkin saja saya bisa membela dan memenangkannya. Tapi itu mustahil lor, biar aja deh. Tarbiyyah!

Barangkali ini sudah menjadi tradisi pendidikan keluarga. Seawal usia, kami dididik untuk berjinak-jinak dengan puasa, meski belum waktunya ditaklifkan dengan ibadah dan kewajipan. Itulah sebuah proses pendidikan.

Si Dhiya’ Puasa Ke?
http://komikmuslimah.blogspot.com
Sudah tentulah. Dengan izin Allah Ta’ala.

Tapi beda ya. Tidak seperti dahulu-dahulu. Puasa kali ini penuh dengan cinta dan pengorbanan. Ya, sebuah perjuangan cinta.

“Zaid boleh puasa?” soal ibu pada malam satu Ramadhan. Saya sudah menjangka pertanyaan itu.

“InshaAllah bu...”

Jujur, sebelum Ramadhan saya begitu khuatir. Apakah saya akan bisa bertahan untuk Ramadhan kali ini. Lalu sejak Rejab dan Syaaban saya praktis puasa. Dan hasilnya, sangat menduga!

Sehingga Ramadhan dekat kerisauan saya semakin membengkak. Ya Tuhan, kuatkan saya!

Sakit Datang Lagi...
http://komikmuslimah.blogspot.com
Syukur, fasa pertama dan kedua terasa lebih mudah. Saya sangka saya sudah benar-benar sihat. Saya sangka akan bisa menjalani ibadah puasa ini dengan baik. Tapi saat-saat terakhir ini kerisauan itu benar-benar berlaku. Tubuh terasa lemah dan tidak kuat. Saya hampir hilang nyawa!

“Zaid sihat ka? Kenapa nampak lain.” Soal ibu. Saya diam. Hanya bisa tersenyum.

“Bu, saya buka ya. Bisa?” mahu saja saya berkata seperti itu. Tapi malu lor. Si bongsu sahaja dimarah-marah. Inikan pula...

“Semua amalan bani Adam untuknya kecuali puasa, kerana puasa itu untuk-Ku dan Aku akan membalasnya...” (Hadis, daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu)

Ah, tidak mungkin. Inikan perjuangan.

Puasa ini untuk-KU!

Meski sakit. Mesti lemah dan tidak berupaya. Saya akan teruskan. Puasa ini untuk Allah Ta’ala. Jika ditakdirkan Tuhan, saya tidak mampu dan tidak kuat. Atau saya harus mati kerna ini, saya rela. Mati dalam pelukan Ramadhan.

Yuk! Perjuangan masih belum selesai.



Dhiya’
Tawau, Sabah
24 Ramadhan 1432H

5 ulasan:

ganjaran akan lebih untukMU..kerana kamu melakukannya kerana ALLAH.. bukan mudah tapi kamu mampu melakukannya :)

 

Assalamu'alaikum.

Kunjungan balasan :)

Semoga kita diberi ALLAH kekuatan untuk tetap istiqomah dalam menjalankan ibadah di bulan Ramadhan ini. Aamiin.

 

dhiba: wa'alaikumsalam..ameen ya Rabb..mhn izin ya komiknya dicopypaste

 

cakapku ini duniaku: syukur Tuhan masih mengizinkan hambaNya..thanks ya

 

Allah yashfik,, Allah yassir umuurak~