AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Falling In Love...


RASANYA baru seminggu lebih aku bekerja, tapi terasa seperti sudah berbulan-bulan. Kadang timbul rasa, seperti baru kemarin aku bekerja. Kenapa begitu?

Jawaban pertama. Aku mula bekerja pada pertengahan bulan yang lalu. Seingat aku tanggal 19 Januari. Nah, sekarang sudah 29 Januari. Bermakna benar sudah seminggu lebih aku bekerja.

Jawaban kedua. Sesetengah orang bekerja merasa sudah lama dengan tugasnya, padahal belum pun sampai sebulan atau seminggu. Barangkali kerna bosan dan tidak ada hati dengan kerja yang dilakukannya. Sebahagian yang lain merasa bekerja sudah lama, kerna banyaknya kerja dan tugasan yang dilakukan setiap hari walaupun sebenarnya baru beberapa hari dia bekerja. Ada juga orang yang merasa sudah lama bekerja di sesuatu jabatan, kerna memang sebenarnya sudah lama bekerja dan menunggu harinya pencen.

Dan aku termasuk kelompok bahagian kedua, bekerja 10 hari untuk kerja 10 bulan. Al-waajibaat aktsaru minal auqaat, ‘tanggungjawab dan kerja yang dilakukan melebihi waktu yang ada’, kata Imam Al-Banna.

Jawaban ketiga - rasa seperti baru kemarin bekerja - adalah jawaban yang sukar untuk kujelaskan, sukar tahap gaban. Kerna ternyata ia bersangkutan soal hati dan perasaan. Maka kalian harus selami jiwaku untuk menemukan jawaban.Silakan.

Kesimpulannya ku nyatakan,

Kawan, ikhlaskan dirimu melakukan tugas kerna Allah ta’ala. Pasti kau akan merasa senang dengannya.

Fall in love with your job!


Dhiya’
Masjid al-Muktafi Billah Shah
6 Rabi’ul Awwal 1433H   

1 ulasan:

semoga dpermudahkn segalanya dgn kerja baru dan tanggungjwab amanah yg dberi.. Insya-Allah, benar ikhlas diri krn Allah pasti kte tunaikan amanah sebaik dgn rela dan hepie2...