AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Manus-Ia


KAWAN, percayakah jika ku katakan bahawa manusia dijadikan Tuhan dengan begitu istimewa?

Aku berkeyakinan kita adalah makhluk paling ajaib!

Begini biar aku ceritakan. Sewaktu aku berkunjung ke rumah sakit untuk Medical Checkup, aku melihat sebuah kejadian yang istimewa hasil ciptaan Tuhan. Kejadian itu bernama manusia. Ya, sejenis makhluk Tuhan yang ajaib.

Sebelumnya izinkan aku berbahasa ilmiah.

Manusia terdiri dari dua suku kata, iaitu Manus dan Ia. Manus ertinya jiwa, sedang Ia ertinya tubuh atau jasad. Ringkasnya, manusia adalah jasad hidup yang berjiwa.

Kerna itu Ibn Sina lewat dua karya monumentalnya berani mengutarakan teori "al–insan hayawan nathiq", manusia adalah haiwan yang berakal, terjemah mudah. Persis kalimat para Ulama Mantiq pada memberikan definisi manusia sebagai hayawan nathiq. Iaitu makhluk hidup bernyawa yang mampu berbicara. Bermakna kejadian manusia terdiri dari jasad dan jiwa. Kemudian dilengkapi dengan ruh dan nyawa bagi menggerakkan jiwa raga tersebut. Maka manusia dilengkapi dengan empat unsur utama, jasad, ruh, akal dan nafsu. Ku simpulkan kepada dua, jasmani dan ruhani.

Nah, percayakah kau kawan, kita adalah makhluk istimewa?

Jasmani. Jika lapar perlu makan, jika dahaga perlu air, jika sakit tangan, perlu ubat, jika sakit kepala perlu panadol, jika buasir perlu...kau jawab sendiri.

Manusia! Oleh kerna punya akal, bila sakit mereka segera ke hospital bertemu doktor untuk mendapatkan rawatan. Ada yang sakit mata, patah kaki, mengandung, demam panas, kanser, patah tangan, digigit nyamuk. Meski harus bersesak dan beratur panjang seumpama semut kecil. Walaupun harus keluar berpagi-pagi atau mesti menunggu berjam-jam lamanya. Mereka tidak pernah kisah, yang penting kebutuhan jasmani mereka dapat dipenuhi. Yang penting sakit mereka dapat dirawati. Lima jam menunggu giliran, lima minit mendapat rawatan. Atau tujuh jam menanggung kesakitan, bila bertemu doktor malah dijawab, “sakit sikit saja ini, saya bagi ubat bla...bla...encik makan, lepas itu baiklah ya.”

Nah, inilah yang ku perhatikan di rumah sakit lewat pagi Rabu yang damai. Rumah sakit dipenuhi hayawan nathiq, makhluk Tuhan yang berakal. Aku mengira jumlah pengunjung hospital tidak kalah ramainya dengan pelanggan kedai-kedai membeli belah seumpama Maydin. Ada yang tua, muda, kanak-kanak, perempuan, lelaki dan pondan. Cuma bezanya di Maydin pengunjungnya berwajah ceria dan gumbira meski harus mengeluarkan uang beringgit-ringgit. Manakala di rumah sakit para pelanggannya berwajah muram kusam (bermuka 00.15 sen) kerna harus membayar bil-bil kesihatan. Yang pastinya penswastaan Rumah Sakit membunuh rakyat!

Itupun belum tentu sihat wal afiat sepenuhnya. Berbaloikah?

Bersambung...


Dhiya’
Kuala Terengganu
23 Rabi’ul Akhir 1433H

0 ulasan: