AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


The Mortal

Pukul 4.00 pagi saya terjaga dari tidur. Kepala terasa semakin ringan. Rasa sakit yang tiba-tiba menyengat malam tadi, usai kuliah bersama anak-anak Sekolah Agama Rakyat Al-Amen kian beransur hilang. Saya mahu bangkit. Waktunya untuk bertemu Sang Kekasih!

Suasana sunyi dan tenang. Bersama embun pagi yang sedang asyik bercumbuan. Oh, sungguh mententeramkan. Terasa nikmat meresap ke segenap tubuh, ruh dan jiwa.

Selesai menunaikan solat tahajjud saya berzikir. Zikir Jahr kemudian diikuti zikir khafi. Oh, sungguh terasa nikmat bermesra-mesraan dengan sang Kekasih. Segalanya hilang dalam ingatan. Segalanya terlupakan. Yang ada hanya Dia. Yang dimahu hanya Dia. Yang diingatan hanya Dia. Yang wujud hanya Dia. Sebenar-benar wujud. Zikir khafi dihidupkan, hati bersinar terang. Cahaya di atas cahaya.

Allah…Alllah…Allah…

Nafas terus berhembus. Jantung terus berdegup kencang. Seiring rentak zikir. Bersama ismul ‘azham, Allah…Allah…Allah…

Ya, hanya Allah. Dia Allah yang tidak menyerupai apapun. Hakikat zat-Nya tidak mampu terjangkau dan terbayangkan. Tiada yang menyerupai-Nya. Haq yang wujud. Allah…Allah…Allah…kalimat agung itu membenam dalam hati…terbakar!

Cahaya terpancar terang. Melepasi tujuh lapisan langit. Tembus ke hadrat Rabbul Jalil.

Zouq! Rasa!

Nikmat! Lezat!

Mabuk! Fana’!

Hati terbakar!

ALLAH…


al-faaqir ila Rabbi al-Qadir

Dhiya'
Kolej Islam Pahang
Kuantan

1 ulasan:

ya Allah, nikmatnya~

kurindui saat itu..