AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Yaumul Milad: Cerpen Sebuah Hadiah

Sedang sibuk menyusun buku-buku yang berhamburan di atas meja, tak sengaja saya melihat sebuah buku tulisan Imam Hujjatul Islam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al-Ghazali atau lebih familiar orang-orang mengenal Imam al-Ghazali r.a. Tajuknya, “Ayyuhal Walad”. Buku ini asalnya ditulis dalam bahasa Parsi dengan nama “Al-Risalah Al-Waladiah”, kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Arab oleh sebahagian ulamak dan dinamakan “Ayyuhal Walad”.

Sudah lama agaknya saya membeli buku ini dan telah berkali-kali membacanya. Saya tergerak hati untuk membacanya lagi. Kata orang-orang alim, apabila kamu terdetik dalam hati (ilham) untuk melakukan sesuatu perbuatan baik maka segeralah lakukannya jangan ditangguhkan. Lalu saya ambil buku itu.

“Bismillahirrahmanirrahim…”

Perlahan saya belek helaianya dan membaca dengan saksama.
NASIHAT PERTAMA

Waktu Itu Ialah Kehidupan
Imam al-Ghazali menulis dengan bahasa yang sangat indah dan senang didengar. Beliau memulakan tulisannya dengan berkata:
Wahai anakku yang tercinta;
Sebetulnya nasihat ini ditulis oleh beliau bagi menjawab surat anak muridnya yang meminta agar beliau sudi menulis sepucuk surat yang berisi wasiat khusus kepadanya (anak murinya). Dicelah-celah ungkapan beliau berkata lagi:
Sebahagian daripada nasihat Rasulullah saw. kepada umatnya ialah:

“Adalah dikira sebagai tanda berpalingnya Allah taala daripada seseorang hamba apabila ia selalu mengerjakan perkara yang tidak berfaedah. Dan seandainya ada satu saat sahaja daripada umurnya yang telah digunakannya pada barang yang bukan merupakan tujuan hidupnya (iaitu beribadat kepada Allah) maka layaklah bahawa akan panjang penyesalannya (pada hari kiamat nanti) dan siapa yang umurnya lebih daripada empat puluh tahun sedangkan kebaikannya masih belum dapat melebihi kejahatannya maka layaklah ia mempersiapkan dirinya untuk memasuki api neraka”.

Sebenarnya sekadar ini sudah cukup untuk menjadi nasihat kepada semua orang berilmu.
Bacaan saya terhenti.

“Subhanallah…”

Jiwa saya disapa tenang, mata ditamui air jernih, kemudian berderai menjadi kali di pipi. Saya bernafas dalam sendu dan sebak yang berkunjung tanpa pelawaan.

Ya Allah! Ya Allah! Saya pejamkan mata, istighfar berantai-rantai, jadi seribu, jadi sejuta. Saya menangis. Tuhan! Tuhan!

“Dosa yang menggunung tinggi, kelalaian yang membantutkan ketaatan, amalan yang secubit pasir….”

Saya istighfar panjang,merewak pada bibir, hati dan seluruh roh saya. Air mata turun berderai.

Saya menangis sungguh-sungguh.

“Sebuah Hadiah Di Hari Lahir”

bersambung.....

10 Syawwal 1430H/29 September 2009: Selasa
Kampus Kusza, UDM

0 ulasan: