AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Yaumul Milad II

Rasulullah saw mengingatkan:


“Adalah dikira sebagai tanda berpalingnya Allah taala daripada seseorang hamba apabila ia selalu mengerjakan perkara yang tidak berfaedah….”


“Seumur hidup ini apakah saya selalu mengerjakan perkara yang tidak berfaedah?”


Soalan itu tiba-tiba menembak dada saya lalu tembus ke jantung.


“Ah. Jika begitu ianya tanda berpalingnya Allah daripada saya.”


“Aduh! Jangan Tuhan. Jangan palingkan aku dari-Mu. Aku memohon pimpinan-Mu, rahmat-Mu, belas-Mu.” Bisik saya berkali-kali.


Saya jadi teringat ungkapan doa yang saya bacakan itu, saya catatkan dalam buku harian disuatu pagi; tujuannya agar saya sentiasa beringat-ingat, agar doa itu tidak pernah luput dalam ingatan. Saya baca doa itu, saya ulang-ulang;


Ya Tuhan! Ku seru asma’-Mu

Puji-Pujian hanya untuk-Mu

Ya Rahman, Ya Rahim

Ya Aziz, Ya Ghaffar

Ya Allah, Ya Allah

Kau ku rayu, Kau ku pohon, Kau ku minta

Ya Allah, jangan tinggalkan aku

Ya Allah, jangan biarkan aku

Ya Allah, jangan palingkan aku

Ya Allah jangan jauhkan aku daripada-Mu

Ya Allah aku ingin Engkau selalu

Aku butuh Engkau selalu

Aku cinta Engkau

Aku rindu Engkau

Ya Allah, aku takutkan-Mu

Ampunkanlah dosa-dosaku

Ya Ghaffar…Ya Ghaffar…


“Ameen! Ameen! Amen!”


Sepertinya titis embun sedang menyelinap masuk segenap tubuh. Hati saya menjadi basah.

Saya jatuhkan pandangan ke arah jam, sudah pukul 12.58 mlm. Suara teman-teman serumah yang tadinya riuh kerana bermain pc game sudah lengang. Agaknya sudah lena diulit mimpi-mimpi indah.


Suasana jadi sunyi dan suram, damai dan tenang. Saya buka jendela, mendongakkan kepala

melihat ke langit tinggi nan terbentang luas tiada bertepi, ada rembulan dan bintang-bintang yang menyinar. Hening suasananya memberi ketenangan dan mendamaikan jiwa. Malam ibarat selimut yang menutupi alam semesta. Malam yang menggantikan siang adalah bukti kekuasaan Tuhan. Sesungguhnya malam ada tersimpan padanya sejuta rahsia. Kalam-Nya yang indah terdengar merdu di telinga;


“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal; (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka.

(Surah ali-Imran: 190-191)


Tubuh terasa dingin. Saya tutupi jendela lalu bangkit menggapai plug kipas berhampiran pintu bilik, perlahan saya pulas tombol bulat berwarna putih mengikut arah lawan jam, dari lima ke tiga. Sesekali wangian Ambi Pur yang saya pasangkan dalam bilik menyengat deria bau. Harumnya menawan dan menenangkan. Saya tarik nafas panjang-panjang, kemudian menghembusnya perlahan. Terasa agungnya nikmat Allah yang satu ini. Nikmat hidup, nikmat pernafasan, nyawa, roh, tubuh, dan segalanya yang sekarang ini saya kecapi.


“Syukurlah! Syukurlah! Bersyukurlah!”


Dan diri saya ini adalah miliknya. Yang saya pinjam dari-Nya. Lalu Dia memberi pinjam. Kelak Dia pasti akan mengambilnya semula.


“Dari-Mu aku datang dan kepada-Mu jua aku pasti akan kembali.”


Mata saya terasa pedih. Saya belum tidur. Terasa kasihan kepada tubuh yang penat beroperasi sedari siang, saya berhajat untuk tidur sekejap dan ingin bangkit pukul 4.00 pagi nanti, lalu saya tetapkan alarm pada telefon bimbit. Saya bacakan doa-doa mathur yang diajarkan Nabi saw termasuk tasbih yang diajarkan Rasulullah kepada anakandanya Saidatina Fatimah radhiallahu 'anha.


Pukul 4.13 pagi saya terjaga dari tidur. Saya ingin bangkit. Syaitan yang nabi kata sentiasa bergerak dalam pembuluh darah anak Adam tangkas memanah sihir.


“Tidurlah dulu, masih terlalu awal untuk awak bangun. Baru dua jam awak tidur nanti awak letih dan mengantuk esok. Awak tidurlah dulu sekejap nanti awak bangunlah.”


“Aku berlindung dengan-Mu Ya Allah daripada syaitan yang direjam.” Bisik saya.


Mujur, iman segera naik tahta. Lewat-lewat syaitan kecundang.


Saya teringat pesan Rasulullah saw.


“Syaitan mengikat tengkuk salah seorang di antara kamu ketika tidur dengan tiga ikatan. Kemudian syaitan itu meniup tiap-tiap ikatan dengan ucapan masih panjang waktu malam, kerana itu teruslah tidur. Apabila ternyata ia bangun lalu ia mengingati Allah, nescaya ikatannya itu akan terlepas. Jika ia berwuduk maka akan terlepas satu lagi ikatan dan jika ia solat, maka akan terlepaslah seluruh ikatan sehingga ia bangun dengan badan yang bersih serta semangat dan segar. Tetapi jika ia tidur, maka perasaannya menjadi lemah lagi malas.”

(Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)

Saya bingkas mengambil wuduk. Saya ingin solat sunat.


Dengan rasa penuh kehinaan perlahan-lahan saya ratakan air ke setiap anggota wuduk, sambil membaca doa-doa yang diajarkan Rasulullah. Saya merasa diri sangat kotor. Kotor kerana dosa noda dan maksiat zahir batin. Maksiat hati dan mulut, maksiat mata dan telinga, maksiat tangan dan kaki. Sungguh-sungguh saya basuhi. Saya seakan melihat debu-debu dosa jatuh gugur menyembah bumi. Lalu saya khatamkan dengan doa:


“Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya.”


“Ya Allah, jadikanlah aku daripada golongan orang-orang yang bertaubat, jadikanlah aku daripada golongan yang orang-orang membersihkan diri, dan jadikanlah aku daripada golongan hamba-hamba-Mu yang soleh.”


Seperti terdengar suara memanggil-manggil.


“Adakah di sana orang yang meminta sesuatu? Nescaya Aku akan kabulkan permintaannya.”

“Adakah di sana orang yang meminta ampun? Nescaya Aku akan ampunkan dosa-dosanya.”

“Adakah di sana orang yang bertaubat? Nescaya Aku akan terima taubatnya.”


Saya semakin berahi untuk beribadah, dengan penuh takzim dan rendah hati saya mengangkat tangan, kedua telapak tangan saya benar-benar menghadap kiblat. Saya lalu bertakbir.


“Allahuakbar!”


Mendengar kalimah agung itu, syaitan bertempiaran lari.


Dalam rakaat terakhir lama saya bersujud. Memuji-muji keAgungan-Nya, keMulian-Nya, keBesaran-Nya. Saya luahkan derita jiwa, saya lagukan hasrat hati, saya syairkan zikir-zikir cinta. Saya serahkan diri bulat-bulat mengharapkan lautan Rahmat-Nya. Saya sudah tidak ingat apa lagi kecuali Allah dalam hati. Tanpa sedar tempat sujud menjadi bah dengan air mata.


Usai solat saya berzikir-zikir lagi, bagai tidak puas dengan solat, istighfar dan doa-doa,saya ingin membaca ayat-ayat suci al-Quran. Saya ambil mushaf suci, saya cium penuh takzim. Lalu saya lantunkan ayat-ayat cinta dari Allah swt.


“Wahai orang Yang berselimut! Bangunlah sembahyang tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat),Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah Al-Quran Dengan "Tartil".(Sayugialah Engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing Dengan Ibadat Yang berat kepada hawa nafsu, kerana) Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran Yang mengandungi perintah-perintah) Yang berat (kepada orang-orang Yang tidak bersedia menyempurnakannya).sebenarnya sembahyang dan Ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.(Kami galakkan Engkau dan umatmu beribadat pada waktu malam), kerana Sesungguhnya Engkau pada siang hari mempunyai urusan-urusan Yang panjang kira bicaranya; dan sebutlah (dengan lidah dan hati) akan nama Tuhanmu (terus menerus siang dan malam), serta tumpukanlah (amal ibadatmu) kepadanya Dengan sebulat-bulat tumpuan. Dia lah Tuhan Yang Menguasai timur dan barat; tiada Tuhan melainkan dia; maka Jadikanlah Dia penjaga Yang menyempurnakan urusanmu.”

(Surah al-Muzzammil: 1-9)


Bangun beribadah di waktu malam sudah mendarah daging dalam hidup. Sewaktu mengaji di madrasah saya melatih diri melakukannya sehingga saat ini ia menjadi suatu kebiasaan. Saya masih ingat pesan Syekh Nuruddin al-Pattani, guru saya di madrasah dulu, dia mengatakan sembahyang malam tidak dapat ditandingi oleh sebarang ibadah. Sembahyang malam membekalkan para mukmin dengan potensi dan daya juang yang tidak dapat digambarkan hebatnya. Qiamullail adalah sumber kekuatan yang bisa memantapkan iman. Benarlah firman Allah:


“Sesungguhnya sembahyang dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.”

(Surah al-Muzzammil: 6)


Allah juga mengangkat darjat dan memuliakan orang-orang yang beribadat di malam hari:


“Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat Yang Terpuji.”

(Surah al-Isra’: 79)


Rasulullah saw pada suatu ketika pernah menjelaskan keutamaan dan fadhilat sembahyang malam. Baginda mengatakan:


“Hendaklah kalian mengerjakan sembahyang di waktu malam, justeru itu adalah amalan orang-orang yang soleh sebelum kamu dan yang mendekatkan kamu kepada Tuhanmu. Ia penebus segala dosa, pencegah dari segala keburukan. Ia dapat menghapuskan penyakit yang ada dalam badan seseorang.”

(Hadis riwayat Tabrani dan Tarmizi)


Saya sedu tatkala mengenangkan Rasulullah saw yang bangkit di malam hari, sungguh-sungguh melakukan ibadah kepada Allah swt. Saidatina Aisyah radhiallahu 'anha menceritakan:

“Nabi s.a.w. itu berdiri untuk bersembahyang malam, sehingga pecah-pecah kedua tapak kakinya. Saya berkata kepadanya: “Mengapa Tuan mengerjakan sedemikian ini, ya Rasulullah, padahal sudah diampunkan untuk Tuan dosa-dosa Tuan yang dahulu dan yang kemudian?” beliau s.a.w. lalu bersabda: “Tidakkah saya ini seorang hamba yang banyak bersyukur.”

(Muttafaq 'alaih)


Kesungguhan Rasulullah saw semestinya diteladani umatnya, baginda sebaik-baik contoh dan ikutan. Dalam sedu membayangkan kekasih agung itu, seolah-olah terasa baginda ada bersama di sisi.


0 ulasan: