AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Istikharah, Bila Harus Memilih


“Ustazah sangat setuju kalau enta jadi dengan dia. Ustazah yakin dia muslimah yang baik.” Ungkap itu terus-menerus membisik di rongga telinga. Suara itu seperti terus mahu bertamu di indera dengar.

Meniti hari-hari akhir sesi kuliah dan peperiksaan akhir yang kian hampir, ditambah bebanan kerja yang belum dilunaskan, ia benar-benar menganggu saya. Saya masih merenung hajat besarnya. Bahkan hampir setiap waktu yang saya jalani sekarang ini dikunjungi bicaranya.

Malam hampir menjengah larut. Saya lihat jam pada dinding, sudah pukul 11.43 malam. Saya masih lagi leka menjamah perbicaraan Sirah Nabawiyyah pada Kitab Fiqh Sirah karangan ulamak terkenal, Syekh Dr Said Ramadhan al-Buthi. Saya teguk secawan teh di atas meja. Ahhh! Nikmat.

“Zaid. Ustazah ada hajat besar….” Sewaktu saya sedang sibuk berkelana dengan kitab Hadis di Maktabah Al-Mukhtar, Ustazah Safiyah memulai kata-katanya dalam telefon. Bekas pensyarah saya semasa kuliah Dakwah dahulu. Mendengarkan suaranya yang lembut sedikit serak, membuatkan saya teringat-ingat wajah mulusnya. Wanita yang banyak mengajar saya erti sebuah kehidupan, yang saban waktu menitipkan pesan-pesanan takwa, yang setiap ketika meniupkan semboyang-semboyang jihad ke dalam jiwa.

“Enta kenal Nurul Husnah. Junior enta sewaktu kuliah di sini.” Jiwa saya seakan berombak mendengar nama itu. Masakan saya tidak kenal wanita ini. Yang turut sama dengan saya melalui medan perjuangan di kuliah dahulunya. Cuma bezanya saya lebih senior dan sudah tamat pengajian. Sedang dia masih berbaki setahun lagi. Iras mata wanita berpurdah itu seakan membayangi bicara kami.

“Beberapa hari lepas dia ada mendatangi ustazah. Ia punya hajat besar. Ia minta dicarikan pemuda yang sesuai untuk dirinya…” Saya kaku hanya membiarkan telinga mendengar tanpa sepatah kata.

“Dan dia ada mengisyaratkan enta orangnya.” Mendengar kata-kata itu, keringat dingin pada tubuh saya keluar.

Saya sudah tidak ingat di mana perenggan yang saya baca tadi. Saya menjadi benar-benar keliru. Perenggan kedua atau ketiga. Serasa-rasa tiga, sekali pula diyakini empat. Tumpuan saya benar-benar hilang. Saya tutup kitab Fiqh Sirah itu. Saya ingin bingkas ke bilik air. Saya hendak berwuduk. Sewaktu bangkit bola mata saya jatuh pada sebuah novel yang tersusun di atas rak buku. Saya teringat novel itu pemberian seorang teman yang sangat saya kagumi peribadinya.

“Marina?” hati berbicara sendiri. Sudah lama saya tidak mendengar perkhabaran darinya menjadikan saya terlalu rindu. Boleh jadi kesibukan membataskannya, sama seperti saya yang mengharung hari-hari yang sibuk, menelaah kitab-kitab, menulis dan menghadiri kuliah. Ianya sudah menjadi sebati dengan hidup. Sulam dalam penghambaan.

“Ana hadiahkan enta novel ini. Bacalah, ianya sangat sesuai untuk lelaki seperti enta. Semoga mendapat hikmah dan pengajaran.” Bicaranya tatkala menyerahkan novel itu benar-benar menyentuh jiwa. Saya merasa cukup bertuah dapat mengenalinya meski usia perkenalan kami secubit cuma. Namun seusia itulah banyak mengajar saya. Hidup menjadi seseorang.

Bagaimana keadaannya sekarang? Sihatkah dia agaknya? Soalan itu terbiar tanpa jawapan. Tangan pantas mencapai novel itu. Sungguh saya tidak gemar membaca novel. Seingat saya sewaktu di sekolah menengah saya paling memusuhi subjek Kesusasteraan Melayu. Menatap dan membaca buku-buku sastera berbentuk cerpen dan novel ibarat mencurah air ke daun keladi. Jiwa saya tidak sebati dengan aliran sastera. Tapi entah mengapa kehadiran novel ini benar-benar memberi kesan besar dalam hidup saya.

Perlahan-lahan saya buka kulit pada novel setebal lebih 510 muka surat ini. Saya seakan terhidu kisah cinta yang Islami di dalamnya.

“Marina.” Saya seperti terbayang-bayang wajahnya.

“Terus-terang sahaja zaid. Bukan salah.” Bicara Asmar kala kami sedang duduk berbual-bual di suatu petang, tidak segaja kami berbicara tentang wanita itu. Seumur hidup hanya Asmar seorang yang tahu segala perihal saya, yang saya rasa dan pendamkan. Cinta dan kehidupan, saya kongsikan dengannya.

“Seganlah Asmar. Saya sedar siapa saya. Tidak mengapa Mar, jodoh tidak ke mana.” Jawab saya ringkas. Bagaimana saya hendak meluahkan rasa hati saya padanya. Saya tidak punya upaya. Rasa malu dan rendah diri yang saban waktu mengiringi saya. Sungguh saya tidak kuat. Saya cukup sedar siapa saya.

“Cintakah dia dengan saya sebagaimana cinta saya padanya?” soal saya dalam hati. Saya cukup sedar siapa saya. Rasa rendah diri itulah yang membatasi saya hingga saat ini untuk terus menyimpan dan memendam. Hanya doa yang selalu menemani buat pengubat jiwa di kala kerinduan.

Saya letakkan semula novel itu pada rak buku. Saya terus mengambil wuduk. Usai berwuduk saya bersolat Istikharah. Dalam solat sungguh-sungguh saya minta pada Allah agar membuka hijab disebalik semua yang dihadapkannya ini. Saya harus membuat pilihan. Sekali-sekala wajah Marina membayangi sujud saya dan sekali itu juga bicara ustazah terngiang-ngiang ditelinga.

“Ustazah sangat setuju kalau enta jadi dengan dia. Ustazah yakin dia muslimah yang baik.”

Istikharah! Bila harus memilih.


Dhiya’

KUSZA

0 ulasan: