AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Punya Tiga Pahlawan


Yang pasti aku masih ingat, sewaktu kecil, satu hal yang paling menyenangkan aku adalah menyambut kelahiran. Sehingga firasatku mengatakan bahwa, kelahiran adalah suatu peristiwa keramat yang diciptakan Tuhan buat bani Adam. Aku tidak malu mengatakan bahwa aku paling suka melihat perempuan mengandung. Ku takwil itu adalah keajaiban Tuhan yang dinisbahkan khas buat seorang wanita. Ajaib!

Dan yang pasti aku masih ingat, ketika kecil, perut ibu menjadi tempat bermain. Mengelus-ngelusnya, menyandarkan wajah telinga ke halaman perut sambil berbisik perlahan, atau menanyakan soalan-soalan pelik yang melucukan hatta mencetuskan perbalahan sesama kami, adik-beradik.

“Bu, bagi baby boy ya. Mahu lelaki..” pintaku sungguh-sungguh pada ibu.

“Jangan bu, mahu perempuan...” sang kakak membantah keras.

Dan baru kini ku tahu, ibu tidak punya kuasa ajaib menentukan anak yang bakal lahir itu. Kami juga tidak punya pilihan. Lelaki atau perempuan, adalah kudrat Tuhan.

***

Lewat petang semalam aku ditamui panggilan nun jauh dari seberang.

“Kak, uda melahirkan...” suara sayu nan lembut sang kakak dihujung talian berkongsi rasa. Rasa menjadi seorang ibu.

“Baby boy...” luahnya lagi dengan penuh gembira beriring suka.

Mendengar hal itu, aku jadi terharu bercampur gembira. Lantas mengangkat rasa itu ke langit menghadap sang Pemilik Jiwa, sebagai perutusan rasa syukur yang tiada terhingga. Syukur ya Rabb!

Nah, kini aku sudah punya tiga pahlawan yang ku gelar malaikat-malaikat kecilku. Semoga semua menjadi anak-anak soleh ya...Ameen ya Rabb!


Dhiya’
Gong Badak
14 Zulkaedah 1432H

0 ulasan: