AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Sebarkanlah Cinta!



Ketika berprogram bersama bekas-bekas penagih di bawah seliaan Agensi Antidadah Kebangsaan Cawangan Terengganu, saya menemukan suatu pengajaran yang sangat indah. Bahawa keindahan hidup ini adalah dari wujudnya cinta!


Ya, keindahan berasal dari CINTA.


Semakin banyak kita menggunakan cinta dalam kehidupan maka hidup akan terasa semakin indah. Sebaliknya jika kita membuang cinta dari kehidupan, hidup akan tampak keras dan kasar. Terasa sangat menyeksa!


Seseorang yang tidak pernah merasakan cinta ibarat kayu yang kering. Ketika cinta datang kepada alam, alam menjadi hijau dan mendapatkan warnanya. Cinta mengalir melalui bunga, cinta juga mengalir melalui buah. Ketika cinta mencapai mereka di musim semi mereka mulai berseri. Jadi ketika mereka mengambil cinta itu, mereka lalu memberi cinta.


Yuk, kita harus memberikan cinta kepada lingkungan kita. Segala yang berada di sekeliling mengharapkan cinta dari kita. Kita harus menjadi sumber cinta, atau air mata cinta, atau bekas cinta, atau sungai cinta, atau lautan cinta atau samudera cinta.


Cintailah seluruh hamba Allah. Siapapun mereka, apapun keadaan mereka. Cintailah tanpa membezakan di antara mereka. Kerna Allah menciptakan mereka semua dalam keadaan bersih dalam fitrahnya terisi dengan cinta. Jika kita bisa menyukai keluarga kita, walaupun mereka melakukan kesalahan, kenapa tidak orang lain. Percayalah Allah menciptakan seluruh manusia dalam keadaan bersih dari segala keburukan dan kejahatan. Dalam hati mereka akan sumbu cahaya yang perlu dihidupkan. Kemuliaan pada mansuai tiada terhingga dalam pandangan Allah. Justeru kita mencintai semua orang kerana mereka adalah hamba Allah, mereka adalah ciptaan Tuhan kita.


Bersinarlah dan teruslah memberikan cinta!


Dhiya'
Jami'ah al-Sulthan Zein Al-'Abidin
10 Rejab 1432H

0 ulasan: