AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


‘Durrah Safiyyah’ - Melabuhkan Tirainya


Hamdalillah!

Syukur program forum ‘Durrah Safiyyah’ bisa berjalan dengan lancarnya mengikut apa yang dirancangkan. Bertemakan ‘Wanita Mukminah Permata Ummah’ kami ahli jawatankuasa program serta Persatuan Mahasiswa Usuluddin (PMUS) punya hasrat menggunung agar perbincangan forum ini mampu menyuntik kesedaran ber’syariat’ dalam hidup para mahasiswi khususnya dan seluruh warga Universiti Sultan Zainal Abidin (UNiSZA) umumnya.

Saya menyetujui lontaran kata-kata ahli panel, al-fadhilah Ustazah Nur Salimah berkenaan saranan kita mempergiatkan usaha dakwah di bumi UNiSZA. Membangkitkan semulah bi’ah Islamiah di sini sebagaimana Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA) dahulu. Bahkan di zamannya telah lahir ramai aktivis Islam, daie, muallim dan mereka yang berpegang teguh dengan Dinul Islam.

‘Di mana para daie…’

‘Di mana golongan munzir…’ katanya.

‘Hidupkan amalan nasihat menasihati dan tegur menegur…’ tambahnya.

Agar program ini tidak sekadar berlegar di meja perbincangan. Maka kami (PMUS) mengajak diri dan seluruh warga UNiSZA beriltizam pada apa yang telah disampaikan dengan menzahirkan melalui perbuatan. Lalu mengajak teman-teman seagama, ‘Hidup bersama Islam’.

Agar lahir para muslimah yang suci hatinya, yang bersih fikrahnya lalu tampaklah keindahan pada akhlak dan peribadinya dek simbahan Iman, ‘Terpandang, Teringat Tuhan. Memandang, Memuji Tuhan.’ Itulah Durrah Safiyyah.

Salam untukmu wahai Permata Suci!



Dhiya’
UNiSZA, Kuala Terengganu

0 ulasan: