AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Tuhan Sayang Aku

Lewat petang tadi, saat aku membelek-belek dokumen peribadi, aku bertemu sekeping gambar. Gambar itu ku selitkan dalam diari cintaku. Kukeluarkannya, kutatap dan kukucup perlahan. Perasaanku berbahagi dua, cinta dan rindu kemudian bercantum menjadi satu syukur. Maaf aku sendiri tidak pasti tahu teori perasaan bercantum itu. Yang pasti aku bersyukur pada Tuhan diutuskan malaikat-malaikat penyayang seperti mereka. Ibu dan ayah.

“Bagaimana kesihatanmu nak?” sayup-sayup suara sang malaikat penyayang, ibu. Ibu tersedu-sedu. Aku ikut sayu.

“Alhamdulillah. Baik bu...” suaraku balas dengan nada ragu. Jujur aku tipu. Tapi aku mahu jaga hati ibu. Tuhan, semoga malaikat tidak mencatat buruk amalku.

Sihat?

Ah, rasanya lima huruf itu sudah tidak lagi menyebelahi aku. Malah mungkin menjadi musuh. Benar betul kata Rasul bahwa di dunia ini ada dua hal yang selalu dilupai manusia, pertama masa sihat dan kedua masa lapang. Nah, barangkali akulah orangnya. Yang tidak memanfaatkan waktu sihat untuk ibadat. Ampun!

Kawan, beberapa hari lalu aku ditahan lagi di wad. Seharian aku bertarung dengan kesakitan. Nafasku turun naik laju. Aku ketakutan. Sempat kubayangkan Utusan Maut dihantar Tuhan. Oh, mati!

Sebentar...

Mujur Tuhan sayang aku lalu diberiNya aku waktu. Kesihatan masih mahu menjadi teman. Aku bisa kembali seperti kalian. Syukur!

Aku tidak lupa. Moga-moga aku tidak pernah lupa, waktu sihat adalah anugerah.


Dhiya’
Kampus KUSZA
10 Muharram 1433H

0 ulasan: