AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Alf Mabruk! Akh Shodiq.

Sewaktu kaki sedang melangkah menuju ke kuliah Bahasa Arab, telefon bimbit saya berbunyi, saya menerima satu mesej dari seorang sahabat. Saya buka dan saya bacakan:

“Salam. Alhamdulillah, Afifah Nailah isteri ana selamat bersalin pukul tujuh pagi seorang puteri. Nama cadangan sebelum ini Wan Nur Sofia Naajihah. Doakan kami berjaya mentarbiyah anak-anak kami-Sodiqin”

Hati saya gerimis. Gembira, bahagia, bangga dan segala macam rasa menyatu. Mungkin segembira sahabat saya yang satu ini juga isterinya yang tercinta. Bahkan baginda Rasulullah SAW pasti merasai yang sedemikian.

Anas bin Malik Radliyallaahu 'anhu berkata: Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam memerintahkan kami berkeluarga dan sangat melarang kami membujang. Beliau bersabda: "Nikahilah perempuan yang subur dan penyayang, sebab dengan jumlahmu yang banyak aku akan berbangga di hadapan para Nabi pada hari kiamat."
(Riwayat Ahmad. Hadits shahih menurut Ibnu Hibban)

Abang Sodiq. Saya senang memanggilnya begitu. Saya mula mengenalinya ketika sama-sama terlibat dalam suatu program di bumi Serambi Mekah. Kekaguman saya pada peribadinya. Komitmennya dalam gerak kerja Islam. Banyak yang saya belajar darinya meski hanya sebentar cuma pertemuan kami. Biacaranya yang halus. Akhlaknya yang lembut. Dia pandai menyantuni orang.

“Zaid kalau mahukan muslimat Kelantan, kena pandai kecek Kelate.”

Lalu saya dibuli untuk bercakap Kelantan. Mentang-mentang saya satu-satunya orang Sabah dari kalangan mereka yang semuanya baka Kelantan.

“Anta ni cakap Kelantan Siam ke?” mereka tergelak apabila mendengar saya bercakap bahasa mereka. Pelik!

“Kalau nak pandai kecek kelate kena banyak makan budu.” Sekali lagi saya dibuli. Makan budu. Sungguh-sungguh saya makan dengan harapan lidah saya lembut seperti mereka.

Dalam langkah yang masih panjang, tidak henti-henti saya berdoa:

“Barakallahu laka wa baraka ‘alaika wa jama’a bainakuma fi khair!”


“Semoga berkah Allah tetap untukmu, dan semoga berkah Allah tetap ke atasmu dan semoga Allah mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan.”

Buat Abang Shadiqin, isteri dan keluarga tercinta, selamat buat kalian!


0 ulasan: