AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Kawan, Jangan Disedihkan Hatimu

Di luar, cuaca kelihatannya terik. Matahari kian menghampiri waktu asar. Waktu-waktu seperti ini biasanya dijadikan selimut hayat untuk mengistirehatkan akal dan minda. Sedang saya masih menatap kitab Wajiz Fi Usul Fiqh, bersantapan dengan perbahasan Al-Ijmak. Lantas teringatlah kala dulu-dulu, kata orang minda sangat berat diwaktu seperti ini. Sukar hendak menerima mesej atau ilmu. Tapi saya? Huu…


“Ini kitab fiqh bukan novel cinta, boleh faham dan terima ke kalau study? Waktu ini tidak sesuai!” saitan membisik ragu.


“Ah! Lantaklah yang penting imtihan 'Open Book' nanti aku bisa menjawab dengan baik” akal cuba membela.


Sudah sejam lebih saya muraja’ah. Fikir saya semakin berat. Minda perlu direhatkan. Saya mencari hidangan lain, sebentar bersama alunan suara Ustaz Munif Hijjaz.


“Kawan.”


“Kawan apalah yang kau kesalkan
Kerna tuhan kau kehilangan kawan
Kerna kebenaran dihina
Jangan kau ragu dalam keimanan
Kadang-kadang kawan jadi lawan
Kadang-kadang lawan jadi kawan
Apalah disedihkan hati
Setipa insan di dalam kekurangan”


“Jangan sedih selalu tersisih
Bukan kau saja ditimpa malang
Ingatlah para rasul mulia
Lebih tersiksa menderita
mereka bahagia dalam derita
Mereka kaya didalam papa
Mereka memadai dengan tuhannya
Itulah kebahagian
Diwaktu sempit seorang diri
Kawan janganlah disedihkan hatimu”


Hati saya gerimis. Kolam mata bah dengan air mata. Lagu ini benar-benar meruntun jiwa saya. Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah!


Seakan terdengar Uwais al-Qarni berbicara.


“Oleh kerana aku terlalu mengerjakan amar makruf nahi mungkar aku kehilangan kawan.”


Saya terbayang wajah mereka. Wajah sahabat, kawan, teman dan semua yang saya kenali, saya sayangi, saya rindui, yang ada dihati. Yang jauh dan dekat. Ada di Utara dan Selatan, fi masyrik wa maghrib. Yang mungkin ada disetiap penjuru dunia. Yang selalu menemani dalam doa saya. Mereka adalah du’at, mu’allim, tullab, ustaz, mereka adalah pejuang kebenaran, mereka para ghuraba’. Mereka yang berbai’ah pada Allah:


“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar. (Mereka itu ialah): orang-orang Yang bertaubat, Yang beribadat, Yang memuji Allah, Yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), Yang rukuk, Yang sujud, Yang menyuruh berbuat kebaikan dan Yang melarang daripada kejahatan, serta Yang menjaga batas-batas hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang Yang beriman (yang bersifat demikian).
(Surah at-Taubah: 111-112)


Kawan jangan kau kesal!
jika kerna Tuhan kau kehilangan kawan,
kerna kebenaran diinjak.


Kawan jangan kau ragu jika kau beriman!
jika kau disisikan
Dibentak dan digertak.
Dihina dan direndahkan.
Dicaci dan dimaki.
Jangan kau bersedih hati!


Kerna itu sunnah orang berjuang.
Kau ingat, Rasulullah yang mulia
Para Sahabat, Assabiqun al-Awwalun


Mereka lebih tersiksa dan menderita!
Tapi dalam sengsara mereka bahagia
Dalam duka mereka gembira
Dalam papa mereka kaya


Rahsia apa?


“Orang-orang yang apabila dikhuatirkan oleh orang lain dengan mengatakan bahawa ramai orang telah berkumpul untuk menentang kamu dan kamu mestiah takut dan gerun kepada mereka; namun orang-orang yang beriman tersebut (tidak sedikitpun takut) bahkan iman mereka semakin bertambah dan mereka berkata: "Cukuplah Allah sebaga pembantu (menolong) kami, dan ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadanya Segala urusan kami)". (Oleh kerana keyakinan mereka itu) maka mereka sebaliknya mendapat nikmat dan kurnia Allah. Mereka tidak mendapat apa-apa bencana pun. Mereka menurut jalan keredaan Allah. (dan ingatlah), Allah mempunyai limpah kurnia yang amat besar. Sesungguhnya (pembawa berita) yang demikian itu ialah syaitan yang (bertujuan) menakut-nakutkan (kamu terhadap) pengikut-pengikutnya (kaum kafir musyrik). Oleh itu, janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu (jangan cuaikan perintahKu), jika betul kamu orang-orang yang beriman.”
(Surah Ali Imran: 173-175)




"Cukuplah Allah sebaga pembantu (menolong) kami, dan ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadanya Segala urusan kami)".


Itulah Kebahagian.


Kawan janganlah disedihkan hatimu.


“Janganlah takut dan janganlah bersedih hati. Sesungguhnya Allah bersama kita.”


Selamat Berjuang!


Abu Zaid
Kampus Kusza, UDM

0 ulasan: