AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Study Week



Minit-minit terakhir sungguh mendebarkan.

Jika dalam permainan bola sepak, minit-minit terakhir perlawanan adalah waktu yang paling genting dan mencemaskan. Boleh jadi pemain hampir hilang pertimbangan dan fokus apatah lagi jika keadaan tidak seimbang. Masing-masing berusaha meraih kemenangan. Itu tujuan mutlaknya.

Tapi bicara saya ini bukan bicara pengulas bola. Saya mahu berkata sesuatu yang lain, sesuatu yang lebih besar dan penting dari itu.

‘Peperiksaan Akhir’

Saya sedang melangkah mendekati saat genting yang mendebarkan. Dan sekarang saya sedang melalui minit-minit terakhir yang sungguh mengoncangkan seluruh tubuh saya.

Minit-minit terakhir ini adalah peluang dan ruang untuk meraih kemenangan nanti. Maka usaha perlu digandakan. Kerja keras mesti digiatkan. Daya fikir mesti lebih tajam dan cermat. Strategi mesti lebih mantap. Jangan menggelabah. Jangan hilang pertimbangan.

Maka ruang waktu yang ada ini manfaatkan sebaiknya. Harus kerja keras. Biar susah dahulu. Nanti senang kemudian. Jangan senang dahulu. Nanti susah kemudian.

Gunakan masanya sehabis baik. Peluang hanya datang sekali.

Study Weh!

Abu Zaid
Kampus Kusza, UDM


0 ulasan: