AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Di Sini Aku Bertafakkur


Waktu kecil-kecil dahulu ayah sering membawa kami adik-beradik ke pantai. Hampir setiap minggu. Mungkin kerna jarak pantai yang letaknya hanya beberapa kilometer sahaja dari rumah.

“Esok lepas solat subuh jangan lupa basuh kereta ya.” Arah ayah kepada kami.

“Iya.” Balas kami penuh gembira.

Basuh kereta adalah satu aktiviti mingguan kami adik-beradik. Dan kami sangat gembira bila diminta ayah berbuat demikian. Kerana ini waktunya untuk kami beraksi. Bermain air sepuas-puasnya. Haa!

Kami suka bermain air. Terkadang berjam-jam lamanya berendam dalam bilik air. Hingga membuat ibu naik berang. Kata ibu membazir. Itu memang benar. Tapi kanak-kanak, apalah yang dimengertikan. Hanya ingin kepuasan dan hiburan.

“Lepas basuh kereta kita pergi pantai.” Ujar ayah dengan wajah tersenyum.

Mendengar kata ayah kami bertempik keriangan. “Yahoo! Pergi pantai.”

Itulah yang kami nanti-nantikan saban minggu. Hari cuti ayah adalah hari raya bagi kami. Itu waktunya kami menumpahkan sepenuh masa bersama ayah.

Pantai Permainan

Saya yang masih kecil waktu itu masih tidak mengerti apa-apa. Cuma menurut. Yang pastinya pantai adalah tempat permainan yang paling menghiburkan. Bermain air sepuasnya, meski waktu itu saya tidak tahu berenang. Berani sungguh!

Berkejar-kejaran. Membina istana. Memungut siput. Mengejar ketam pasir. Bermain pasir dan air laut. Terkadang kaki terpijak kaca dan duri. Saya menangis. Adakalanya telinga dimasuki air dan yang paling tidak bisa terlupakan tatakala terminum air laut. Eeeh! Masin rasanya.

Terkadang berjam-jam lamanya bermain dipantai hingga tidak sedar matahari naik meninggi.

“Ayuh balik.” Kerah ayah.

“Nantilah dulu. Masih belum puas bah ayah!” pujuk saya.

Tatakala mengenangkan semua itu saya tersenyum sendiri. Nakal rupanya saya!

Pantai Bukan Permainan

Pagi itu usai bersubuh di masjid universiti saya ke pantai. Rutin yang tidak mungkin saya hilangkan dalam diari hidup. Menyusuri kaki pantai kala dinihari sangat mententeramkan. Sunyi dan sepi. Tiada orang-orang. Yang ada hanya saya, laut dan Tuhan. Sekali-sekala deru ombak yang menghempas pantai menghasilkan bunyi dentuman. Tasbih mereka membesarkan Tuhan.

Membesar dikaki pantai, mungkin itu yang membuatkan saya tidak bisa terpisah dengannya. Ya, saya tidak bisa berada jauh dari pantai itu. Kerna di situ kehidupan saya. Tempat saya menumpah cinta dan harapan.

Tapi hari ini ternyata sudah berbeda. Pantai tidak lagi menjadi tempat melempias ‘nafsu bermain’. Pantai bukan lagi tempat membina istana. Mengumpul siput. Berkejar-kejaran. Jauh sekali meminum airnya yang masin.

Pantai hari ini adalah jiwa saya. Laut itu adalah hati saya. Dia teman bicara saya. Di situ saya temui ketenangan dan kedamaian. Kerna di pantai itu saya bisa men’tafakkur’kan Tuhan.

Dan pagi itu di ufuk timur matahari mula memancar sinarnya. Saya terus tenggelam bersama kebesaran Allah. Allahu Akbar! 

“Tafakkaru fi khalqillah.”


Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!
Dhiya'
Pantai Tok Jembal, KT 
16 Muharram 1432H

3 ulasan:

cerita yg sgt menyentuh perasaan..buat sy teringat pd arwah ayah sy...keep blogging! well done ya akhi..:-)

 

hee.sernoknya waktu kecil2. tak perlu penig kepala macam sekrang..hu

 

ya..wkt kecil saat yg plg indah dlm hidup..satu tempoh yg cukup seronok sbb kita hny hidup dlm dunia kita jer..xpikir ape2 pun..kalau pantai menjadi teman awk membesar..sy plak ladang kelapa sawit..lembu..kerbau..dlu wkt kecik arwah ayah slalu bwk pg ladang..bestnyer bila tringat saat2 itu..hu3..well done dr sy n suami..keep blogging..gudluck:-)