AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Surat Untuk Adikku Tercinta


Menemui

Adikku Tercinta

Di bumi tumpah darah tercinta

Assalamu’alaikum wa rahmatullah wa barakatuh...

Dari ceruk kota seberang abang tiada henti mengutus doa, semoga adikku sentiasa sihat, terpelihara dari segala keburukan, dan selalu dalam dakapan kasih sayang Allah subhanahu wa ta’ala.

Adikku tercinta

Selama usiamu kecil engkau dididik dengan agama dipangkuan ibu dan ayah hingga engkau menginjak dewasa. Dan kini adikku sudah dewasa bebas dan berada jauh dari pangkuan keluarga. Solatmu, auratmu, pakaianmu, pergaulanmu, ibadahmu kepada Allah bagaimana? Apakah masih terjaga dan terpelihara seperti dahulu.

Adikku tercinta

Ibu dan ayah sudah menjengah tua. Dan bila sampai waktunya mereka akan dipanggil Allah. Mereka telah menunaikan kewajipan mereka dengan baik. Selama ini mereka tidak memikirkan tentang diri mereka, mereka hanya memikirkan tentang anak-anak. Tahukah bahawa mereka telah mengorbankan diri dan segala usia demi untuk membiayai hidup dan pembelajaran kita.

Adikku tercinta

Ibu dan ayah bekerja keras untuk kita. Terkadang ayah balik hingga larut malam berserta keletihan dan lelah. Penat bekerja demi menyara anak-anak tercinta. Ibu bekerja keras membuat kuih, berjualan kuih demi kita. Awal pagi ibu sudah jaga bersiap-siap. Terkadang ibu mengadu sakit kepala dan keletihan. Mendengar itu abang menangis kesyahduan. Mereka rela mengorbankan usia demi kita. Abang tahu itu pasti sangat berat buat mereka yang sudah beransur tua. Tapi mereka ketepikan semua itu demi melihat anak-anak berjaya dunia akhirat.

Adikku tercinta

Kau sangat istimewa. Kau dianugerahkan Tuhan kelebihan. Ingatkah waktu kecilmu, ketika abang tercekik tulang ikan. Hanya dengan tangan kecilmu yang direndam ke dalam air lalu dibacakan selawat sudah bisa menyembuhkan. Dengan kuasa Allah. Dia memberikan kelebihan kepadamu.

Sejak di tadika hingga ke sekolah kau selalu mendapat keputusan yang baik dan membanggakan. Kerana prestasimu itu, ibu dan ayah selalu melebihkanmu. Mereka bangga dengan prestasimu. Tidak henti-henti mereka menyatakan kebanggaan terhadap prestasimu itu di hadapan kami, anak-anaknya.

Adikku tercinta

Pernah suatu hari, abang dapat tahu yang ayah sudah tidak mampu membiayai pelajaran abang. Saat itu abang mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke universiti. Sungguh, saat mengetahui ketidakmampuan ayah itu, abang menangis. Hari itu abang nekad untuk menutup semua pintu harapan untuk meneruskan pelajaran. Abang mahu bekerja membantu ayah menyara keluarga. Tapi kau tahu apa kata ayah, “Terus bertenang dan berikan tumpuan dalam pelajaran. Soal biaya jangan difikirkan. Nanti ayah uruskan.”

Mengenangkan semua itu setiap hari abang menangis, menangis dan terus menangis. Abang tahu ayah sudah membanting tulang dan berkorban. Duit yang dikumpulnya untuk menunaikan Haji habis digunakan untuk membiayai pelajaran anak-anaknya. Mereka sanggup berkorban segala-galanya, segala-galanya demi anak-anak yang tercinta.

Adikku tercinta

Saat menulis semua ini, abang menangis. Tidak henti-henti abang berdoa semoga Allah melimpahkan belas kasihnya buat mereka berdua. Ketahuilah adikku harapan mereka agar kita, anak-anak mereka berjaya menjadi anak soleh dan solehah.

Dari bumi seberang, abang kirimkan salam. Salam rindu dan rindu yang tiada taranya. Abang kirimkan kucupan cinta dan setitis airmata cinta dan harapan untukmu adikku tercinta. Semoga Allah melimpahkan rahmat dan taufikNya kepadamumu. Amen!

Sekian dahulu. Wassalam

Dengan sepenuh cinta

Abangmu

Zaid
 
Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!
 
Dhiya'
Universiti Sultan Zainal Abidin 
12 Muharram 1432H

0 ulasan: