AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Sejahterahlah Di Bumi Syiria!


Waktu saya terjaga jam sudah hampir menuju Subuh. Saya istighfar. Titik air gugur dari celah mata. Saya menangis. Beberapa kali saya mencerca diri.

“Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu. Ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku. Bohong! sebenarnya bohong aku demi Tuhan Baitullah, seandainya aku benar seorang yang asyik (akan Allah) sudah tentu burung-burung tidak akan mendahuluiku menangis.”

“Astaghfirullah..” bisik saya sedan. 

Saya bingkas bersiap-siap untuk solat Subuh. Setelah Subuh menadah kitab Al-Kabair bersama Syeikh Mizi. Sekali-sekala kedengaran suara bilal masjid mengumandangkan azan penuh syahdu. Tatakala bersiap-siap tiba-tiba handphone saya berbunyi. Ada pesanan masuk. Saya buka dan baca.

“Salam. Abang Zaid. Apa Khabar? Lama tak dengar cerita. Abang sihat?”

Seketika membaca pesanan itu saya tersenyum sendiri. Naqiah. Bagaimana keadaannya saat ini? Semoga baik-baik saja. Rasa rindu hadir bertandang. Rindu pada seorang ‘adik’ yang jauh terdampar di bumi Syiria. Nun jauh di bumi orang.

“Alhamdulillah baik.” Bisik saya perlahan. Pesanan dari adik saya itu tidak terbalas kerana saya harus segera berangkat ke Surau Muhajirin.

Kepada Naqiah sedang berada jauh di bumi Syiria. Titipan sebuah sajak buatmu.

Pabila kuberada di kejauhan
Adakala ku kesepian
Asyik terkenang kampung halaman
Dan jua teman–teman...

Di kala itu kan kurasa
Agak kelemahan
Untuk Berjuang
Melihat mereka berbahagia
Di samping yang tercinta...

Kegembiraan ku
Kesepian
Mujur ada teman seperjuangan
Menyatakan kita harus teruskan
Perjuangan ini
Demi mencari keredhaan Illahi...

Masa muda dilalui
Hanya sekali
Pergunakannya agar kau
Tidak sesali diesok hari...

Ketenangan ada di sini
Tak jumpa karena kau tak mencari
Kebahgiaan tersirat dihati
Tak rasa kerana kau tak menghayati...
(Lirik lagu ‘Sepi Perantau’ by Brothers)

Jangan Nakal-nakal tau!

Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!
Universiti Sultan Zainal Abidin 
11 Muharram 1432H

1 ulasan:

salam abg zaid.. trm ksih ats post nie... tk sangka ade post khas utk naqiah... huhu trharu skjp...insyaAllah naqiah dah tk nakal dah skrg.. hee~ semoga sllu di bawah lindungan Allah...:)