AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


60 Hari Di Katil Hospital


Enam puluh hari di katil hospital
Aku mengenali semua jururawat
Yang manis dan ayu
Dari seorang doktor ke seorang doktor
Yang pelatih maupun yang pakar
Yang sesekali sedih dan selebihnya seronok

Enam puluh hari di katil hospital
Aku bertarung dengan kesakitan
Yang tidak terkirakan
Yang hampir membawa keputus asaan

Enam puluh hari di katil hospital
Ibu dan ayah menumpahkan perhatian
Menjaga dan meneman
Kadang ibu menangsi kesayuan
Melihat aku bertarung dengan kesengsaraan
Ayah menitipkan pedoman
Bila aku lemas kelemahan

Enam puluh hari di katil hospital
Ku dikunjugi teman-teman
Yang ku kenal dan tidak ku kenal
Mereka tidak jemu memberi sokongan
Ada yang menangis
Ada yang tersenyum
Ada yang simpati
Ada yang memandikan
Ada yang menemani di kala malam
Ada yang menghiburkan
Aku jadi sayang dan cinta pada mereka

Enam puluh hari di katil hospital
Pernah di suatu malam aku terjaga
Bimbang dan tiba-tiba gementar
Membayangkan malaikat maut sedang di awangan
Melihat dan memilih, Cuma seorang antara pesakit
Dan kaulah aku empunya giliran!
Sedangkan amalan di dada secetek danau…

Enam puluh hari di katil hospital
Ku saksikan sebuah kematian di katil sebelah
Sama menghidap derita
Dan aku rasa semakin dekat menempuh ajal

Enam puluh hari di katil hospital
Membuka pintu taubat ku
KepadaMu Yang Maha Berkuasa
Tuhanku!
Izinkan aku hidup buat seketika
Untuk menebus dosa yang tercerna
Mengumpul hidayah penghampar jiwa
Buat bekalan di alam Baqa


*Catatan : Ditahan di wad Hospital Tun Zahirah, Kuala Terengganu selama hampir tiga minggu dan transit ke Hospital Besar Tawau, Sabah selama sebulan lebih. Sekarang masih dalam rawatan. Mohon doa teman-teman!


Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!

Dhiya’
Universiti Sultan Zainal Abidin
6 Zulhijjah 1431H

3 ulasan:

YA ALLAH...kuat kn keimanan dan ketakwaan hamba MU ini...
Berilah aku peluang untuk aku melaksanakan tangungjawabku padaMU YA ALLAH.....
Hinanya diri ini dihadapanMU.

 

Ya Allah,dakaplah erat-erat diriku,agar aku x prnah rasa ingin mninggalkanMu w/pun dtinggalkn skalian makhluk..Engkau
balutilah diriku dgn kesucian..Ya Allah sertailah stiap lngkh kuagar ku sntsa kearah sabilMU wpun kmbaraku dtaburi duri2 ujian dariMU.amen