AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Ya Allah, Temukan Dia Dalam Sujudku



Dalam kekaburan bola mata jatuh pada jam yang sudah menuju pukul 4.00 pagi. Badan yang sedari malam dirasuk keletihan kerana seharian berehlah ke Kelantan masih tidak hilang. Saya mahu bangkit solat malam.

Di atas katil bujang bercadar biru, junior saya masih terlena, mungkin masih merasa kepenatan. Zubir, Mahasiswa Ijazah Sarjana Muda Usuluddin tahun satu itu asalnya dari Pahang. Bekas pelajar STAM Maahad Muhammadi. 10 tahun dia bermastautin di bumi Serambi Mekah. Katanya dia pernah menuntut di Pulau Melaka. Semalam dia datang berziarah ke bilik saya. Katanya ada yang mahu didiskusikan.

“Akhi, banyaknya kitab. Ini milik enta ke?” soalnya kehairanan ketika masuk ke bilik saya.

“Untuk menambah ilmu. Jika mahu dibaca, ya silakan.” Balas saya ringkas. Saya perhatikan tingkahnya yang masih membelek-belek buku-buku yang tersusun di rak dan atas meja.

“Akhi, apakah bisa aku bertanyakan sesuatu kepadamu?” soalnya.

“Semoga Allah mempermudahkan untuk aku menjawabnya. Silakan.” Tukas saya. Dia lantas memula bicara. Kami terus berbual dan berbincang hingga tidak terasa malam terus larut. Lalu saya pelawanya untuk tidur sahaja di sini. 

Saya perhatikan wajahnya, dalam hati saya berdoa ‘Semoga Allah mempermudahkan setiap urusanmu.’

Ketika bersiap-siap untuk solat, tidak sengaja saya terpandang sebuah buku berwarna merah. Saya lantas menggapainya, ianya sedikit berhabuk. Saya belek-belek lebarannya. Saya terhenti pada satu lebaran, tulisan jelek yang sudah kekaburan. Saya tulisnya sewaktu menuntut Diploma dahulu. Perlahan saya baca,

Bidadariku,

Dirimu tak terukir

Dalam catatan harianku

Asal usulmu tak hadir

Dalam diskusi kehidupanku

Wajah wujudnya tak terlukis

Dalam sketsa mimpi-mimpiku

Indah suaramu tak terakam

Dalam pita batinku

Namun kau hidup mengaliri

Pori-pori cinta dan semangatku

Sebab

Kau adalah hadiah agung

Dari Tuhan

Untukku

Bidadariku!

Saya tersenyum sendiri membaca tulisan itu. Geli rasanya.

Saya letakkan semula diari itu. Lalu bola mata saya jatuh pada sebuah novel dan diari yang masih tersusun dirak meja. Saya teringat novel dan diari itu pemberian daripada seseorang yang tidak saya kenali sewaktu tamat pengajian di Pahang dahulu. Beberapa minggu yang lepas saya dikunjungi pesanan ringkas, setelah hampir dua tahun berlalu. 

“Zaid saya mahu memberitahu awak sesuatu. Sebelum itu saya minta maaf jika apa yang ingin saya katakan ini membuatkan awak tidak senang.”

“Sudah lama saya ingin memberitahu awak tetapi saya tidak punya keberanian. Saya pendekkan cerita, diari dan novel saya yang bagi awak dahulu, ya sayalah orangnya. Saya tidak menginginkan apa-apa jawapan dari awak, just saya ingin bagitahu tentang perasaan saya dahulu pada awak. Maafkan saya.”

Hati saya tiba-tiba disapa resah.

Saya pantas mendirikan solat sunat, saya mahu istikharah. Dalam kepekatan malam langit terus-terusan menangis membesarkan Tuhannya. Dingin membaluti segenap tubuh. Hati terasa sangat tenang dan tenteram. Indahnya bila dibelai-belai oleh Ar-Rahman. Berdiri menghadap Tuhan yang satu, terasa diri terlalu kerdil dan hina. Sewaktu bertakbir,

“Beberapa hari lepas seorang muslimah ada mendatangi ustazah. Ia punya hajat besar. Ia minta dicarikan pemuda yang sesuai untuk dirinya.” Suara bekas pensyarah saya semasa kuliah Dakwah dahulu membisik di rongga telinga.

“Ustazah sangat setuju kalau enta jadi dengan dia. Ustazah yakin dia muslimah yang baik. Istikharahlah.”

“Ya Allah bantulah aku untuk tetap mengingatimu.” Bisik saya.

Saya pantas mengangkat takbir lagi, saya pejamkan mata sambil melantukan bacaan-bacaan dalam solat. Saya lantunkan ayat-ayat cinta pada surah Al-Hadid. Seperti terasa Allah sedang berbicara dengan saya. “Dia lah Yang Awal dan Yang Akhir; dan Yang Zahir serta Yang Batin; dan Dia lah Yang Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”

“Zaid, isteri ustaz berkenan sangat dengan zaid. Jika beri izin, mahu dijodohkan dengan adiknya.” Suara ustaz Khairi  itu memecah kekhusyukan pada rukuk saya. Titik air mata jatuh menyembah lantai. Saya menangis. Menangis bukan kerana kata-kata itu, tapi menangis kerana lalainya saya dalam beribadah. Saya tidak khusyuk. Hati saya dibalut dengan kenikmatan dunia lalu saya leka pada mengingatiNya.

“Astaghfirullah...!”

Suara-suara itu seperti terus mahu bertamu di indera dengar. Saya lantas bermunajat,

“Ya Allah…aku tak pasti samada Kau benar-benar meredhai cintaku pada-Mu ataupun tidak dengan mendatangkan ujian demi ujian cinta silih berganti. Aku sedih dengan suasana hatiku yang sering berbolak-balik dan kadang-kadang hampir ditewasi cinta manusia. Jahatnya hati sebegini! Ya Allah, andai hati yang ada ini jauh dari-Mu, maka tukarkanlah hati ini dengan hati yang mencintai-Mu. Aku tidak sanggup hidup tanpa cinta-Mu…”

Teringat pada madah Abdul Ghani, penyair sufi yang fasih di lidahnya.

Ya Allah…Ya Rahman…Ya Rahim…
Allah Rabbi aku minta izin
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Jangan biarkan cintaku untuk-Mu berkurang
Hingga membuatkanku lalai akan adanya Engkau.

Allahu Rabbi aku punya pinta
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tidak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh.

Allah Rabbi
Izinkan bila suatu saat aku jatuh hati
Pertemukanlah kami
Berikanlah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu.

Allah Rabbi
Pintaku yang terakhir adalah seandainya aku jatuh hati
Jangan pernah kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu.

Seorang muslimah solehah yang akan jadi bidadari, yang akan saya cintai sepenuh hati dalam hidup dan mati, yang saya harapkan jadi teman seperjuangan menyulam masa depan, dan meniti jalan Ilahi, itu siapa? Saya tidak tahu. Ia masih berada dalam alam ghaib yang belum dibukakan oleh Tuhan untuk saya. Jika waktunya tiba semuanya akan terang. Hadiah agung dari Tuhan itu akan datang. 

“Ya Allah jika Engkau mengizinkan, temukan dia dalam sujudku.” Bisik saya dalam-dalam.
“Dia lah Yang Awal dan Yang Akhir; dan Yang Zahir serta Yang Batin; dan Dia lah Yang Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”



Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!

Dhiya’
Universiti Sultan Zainal Abidin
27 Zulkaedah 1431H

2 ulasan:

Assalamualaikum zaid.. apa khabar ? subhanallah.. ana cuma mampu mndoakan bidadari harapanmu akan segera d temui... smoga cintamu n cintanya bakal mndatangkan cahaya yg terang d cc cinta Allahu Robbi :)

 

yang berhak pasti memiliki haknya,
beruntung hati dia yang berjaya memilki pemilik hati ini,
hati yang bertaut pada penciptaNYA,
hati yang sentiasa menangisi rutinnya,
hati yang penuh zikir tuhanNYa,
hati yang bersihnya terpancar diwajah,

diri sedar tak kan layak untuk memilki pemilik hati seumpama ini,bandingan kesempurnaan cukup jauh!namun doaku YA ALLAH anugerahkan aku hati persis hati itu sudah cukup mengembirakan ku,,,cukup untuk membuat aku kuat denganMU