AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Dhuha, Usah Tinggalkan Aku


Malam kian menjengah larut. Mengajak sekalian manusia untuk istirehat setelah seharian bekerja di waktu siangnya. Lalu malam menjadi sunyi dari suara-suara manusia yang sedang lena bersama mimpinya. Sedang saya masih belum bisa terlelap. Menjenguk jadual waktu imtihan, masih berbaki lima madah lagi. Sekali-sekala mata saya menatap buku-buku yang tersusun di atas meja. Nota-nota untuk imtihan masih berselerak belum terkemaskan. Esok waktu cuti.

Saya gapai sekeping kertas kecil berwarna putih tersusun rapi dalam bekas di atas meja. Saya mahu mencatatkan planning esok hari. Mencatatkan perancangan hidup pada setiap ketika sudah mendarah daging. Membuat strategi hidup itu sangat penting agar nanti waktunya tidak terlepas begitu sahaja. Agar nanti setiap pekerjaannya bisa terlaksana dengan saksama. Selesai menata planning saya bangkit solat Witir. Ketika sujud terakhir, saya jadi teringat bahawa hari ini saya tidak bersolat Dhuha. Hati menjadi sebak. Saya menangis pada sujud terakhir. Berkali-kali saya mencela diri kerana kelalaian.

“Ya Allah, ampunkan aku kerana lalai mengingatiMu. Padahal Engkau telah memberikan aku sekalian banyak nikmat. Tapi aku melupaiMu. Maafkan aku ya Allah.”

Dhuha!

Ah, jika manusia mengetahui rahsia keistimewaanmu. Pastilah manusia akan berlumba-lumba mendapatkanmu. Pasti mereka akan berusaha meluangkan waktu bertemu denganmu. Mereka tidak akan pernah memungkiri. Dhuha, kalaulah manusia tahu keagunganmu, kemulianmu, keindahanmu tentu mereka akan bersungguh menjejakmu meski terpaksa merangka datang kepadamu.

Saya jadi teringat kata-kata Syeikh Waliyyullah pada menyatakan tentang rahsia pensyariatan solat Dhuha. Kata beliau,

“Rahsianya ialah bahwa hikmah ketuhanan mengkehendaki bahwa tidak sunyi setiap satu perempat siang hari daripada solat yang dapat mengingatkannya apa yang dia lalai dari mengingati Allah. Begitu juga awal waktu Dhuha adalah waktu rezeki dicari dan waktu mencari sara hidup, maka oleh itu disyariatkan pada masa itu solat Dhuha supaya ianya menjadi penawar kepada racun kelupaan.”

Rasulullah shallallahu ‘alahi wa sallam bersabda,

“Barangsiapa memelihara dua rakaat Dhuha, nescaya diampuni semua dosanya, sekalipun sebanyak buih di lautan.”

“Daripada Anas katanya, baginda shallallahu ‘alahi wa sallam bersabda barangsiapa mengerjakan solat Dhuha sebanyak dua belas rakaat, nescaya Allah subhanahu wa ta’ala membina untuknya satu istana di dalam syurga.”

Betapa besarnya kurnia Allah. Betapa luas rahmatNya ke atas hamba-hambaNya. Sungguh bertuahlah siapa yang kembali kepada Allah dan menyediakan dirinya untuk beribadah dan melakukan ketaatan kepadaNya pada waktu-waktu tersebut, nescaya ia akan memperolehi kedudukan yang tinggi di sisi Allah subhanahu wa ta’ala

“Ya Allah sesungguhnya waktu Dhuha ini adalah waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu, keindahannya adalah keindahanMu, kekuatannya adalah kekuatanMu, kekuasaannya adalah kekuasaanMu dan perlindungannya adalah perlindunganMu. Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah. Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu DhuhaMu, KeagunganMu, KeindahanMu, KekuatanMu dan KekuasaanMu, limpahkanlah kepadaku sebagaimana yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.”

“Dhuha! usah tinggalkan aku, dakaplah aku erat.”


Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!

Dhiya’
Universiti Sultan Zainal Abidin
26 Zulhijjah 1431H

0 ulasan: