AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Sayyidul Ayyam: Hari Raya Buatku (SIRI 2)


Ini malam Jumaat. Besok pagi saya harus pergi menadah kitab. Selepas subuh di Surau Muhajirin. Pukul lapan pagi harus bertolak ke Marang, kemudian ke Masjid Terapung. Petang nanti setelah Asar di Surau Tok Jering dan malamnya di Surau Muhajirin. Planningnya harus di susun dengan baik. Sabtu nanti masih ada imtihan madah Mantiq Klasik. Usai kuliah pagi nanti saya harus muraja’ah.

Setelah mengemas buku-buku, tiba-tiba kepala saya terasa nyut-nyut. Terasa berat dan sakit. Ubun-ubun kepala terasa kering tanpa ada darah. Seperti ditusuk bilahan pedang. Sakit. Argh! Saya cuba menahan. Sambil jari memicit-micit kepala. Saya rebahkan tubuh pada katil bujang sampai saya terlelap. Dalam tidur saya mimpikannya. Saya mendengar suaranya menangis terisak-isak. Saya turut ikut sedih, air mata membasahi pipi. Pukul dua saya terbangun. Hairan dengan mimpi sendiri. 

Sebelum tidur saya sudah baca selawat dan doa. Saya tidak tahu mimpi itu tafsirnya apa. Kenapa ia menangis. Apakah hanya kebetulan, atau jangan-jangan ianya betul. Sangat jarang sekali saya bermimpi bertemu perempuan. Saya masih boleh menghitung berapa kali saya bermimpi bertemu perempuan. Semuanya bertemu perempuan yang satu, ibu, ibu dan ibu. Kenapa dia menangis. Apakah dia sebenarnya terasa hati terhadap saya. Hati di sapa resah. Saya istighfar berkali-kali memohon ampun kepada Allah jika apa yang saya alami ini suatu dosa dan kesalahan. Jangan-jangan saya telah menyakiti hatinya.

“Ku tahu bahwa dirimu merindukan kasih suci yang sejati, ku yakin bahawa dirimu mendambakan kasih putih yang hakiki, tetapi ku sedari bahawa semua itu adalah salah dan juga keliru, akan membuat hati menjadi ternodai. Maafkanlah segala khilaf yang telah kita lewati yang membawamu ke jalan yang melupakan Tuhan.”

Kalimat-kalimat itu berdesir pada indera dengar. Semoga suatu saat nanti pengorbanan ini akan membawa saya ke kaki langit cinta yang tiada tara indahnya. Kaki langit cinta orang-orang yang bercinta kerana Allah subhanahu wa Ta’ala.

Tiba-tiba saya teringat usikan adik saya, “Congratulation bang. She is the star, she is the true choice, she will be a good wife!.”
 
Ah, apakah mungkin! Apakah nanti ini jalannya. Saya cuba menepis jauh-jauh fikiran yang hendak masuk. Memiliki isteri solehah adalah dambaan. Tapi. Ah, saya ini pungguk dan dia adalah bulan. Saya ini seorang yang tiada harga, dan dia adalah bidadari tanpa noda.

Saya bangkit. Kepala terasa lebih ringan. Saya mahu solat malam. Malam terasa sunyi. Saya teringat ibu dan ayah di kampung sana, di tanah tumpah darah. Terbayang mata bening ibu.

Linangan air mata mu

Mengoyak hatiku

Ibu…

Maafkan anak mu ini

Ibu kepada siapakah harus ku mengadu

Bermanja

Tatkala manik-manik halus mengalir

Sehat sejahterlah ibu

Dalam sujud saya menangis kepada Tuhan, memohonkan rahmat kesejahteraan tiada penghabisan untuk ibu, ibu, ibu dan ayah tercinta.
Selesai berwitir saya melihat jadual. Ada kuliah di Surau Muhajirin selepas subuh. Pukul sembilan di masjid Rusila dan masjid Terapung. Kemudian nanti petang di Surau Tok Jiring dan malamnya kuliah kitab Buluhgul Maram dan Fatwa Mufti Johor. Kalau tidak ada kuliah sebenarnya saya ingin istirehat saja muraja’ah madah untuk imtihan. Tapi jadual itukan janji. Dan janji harus ditepati. Meskipun harus merangkak akan saya jalani.

Saya sampai di flat pukul 12.15 minit pagi. Tubuh terasa lelah. Mungkin kerana berjaga semalaman. Selesai mengantikan pakaian saya rebahkan diri di atas katil. Oh, alangkah nikmatnya. Ini saatnya qailullah. Agar nanti malamnya mudah untuk bangun qiamullail. Sambil mendengar Syeikh Abu Bakar Al-Syathiri membaca al-Quran dengan suara lembut dan indah penuh penghayatan. Dalam keadaan letih selalu saja suara Syeikh Abu Bakar Al-Syathiri menjadi muzik pengantar tidur yang paling nikmat. Terkadang saya menitiskan air mata, kala mendengar Syeikh Syathiri tersengguk menangis dalam bacaannya. Suaranya yang indah terus mengelus-elus urat saraf. 
Terik matahari menyengat ketika saya keluar ke masjid universiti untuk solat Jumaat. Sewaktu melangkah memasuki masjid kelihatan ruang masjid masih lengang dengan orang-orang. Saya solat tahiyyatul masjid dua rakaat sambil berniat untuk iktikaf.

Sepanjang khutbah berlangsung, hati saya basah. Saya menitiskan air mata. Ah, jarang sekali saya sebak seperti ini kala mendengar khutbah di sampaikan. Seingat saya hanya pernah sekali saya menangis ketika mendengar khutbah Cikgu Nasir sewaktu zaman sekolah dahulu. Dan saat ini hati saya sayu.

“Rasullah shallallahu ‘alahi wa sallam, telah pergi meninggalkan kita. Tetapi baginda menitipkan dua khazanah berharga untuk umatnya iaitulah Al-Quran dan Al-Sunnah...” suara tegas khatib menyampaikan khutbah.

Rasulullah!

Oh, mendengar nama itu disebut-sebut saya tergetar. Nama itu sangat indah seindah jasadnya. Nama itu sangat mulia semulia akhlaknya. Nama itu sangat mententeramkan hati. Nama itu menumbuhkan rasa cinta dan rindu yang memuncak-muncak. Menusuk-nusuk ke dalam kalbu hingga menumpakan air mata. Hati terus ‘basah’ dengan tangisan.

Ya Allah suburkanlah daripada apa yang telah dibina oleh Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam yang berkenaan dengan adab-adab makan dan minumnya, duduk dan berjalannya, penggunaan pakaian dan rumahnya, kelakuannya semasa gembira dan dukacita, di dalam kemiskinan dan kekayaan, tunjuk ajar dan panduannya. Warnakanlah diri ini dengan warnanya dan perkuatkanlah keimanan dalam hati ini pada menuntuni sunnahnya. 

Usai bersolat Asar di masjid universiti saya berangkat bersama Saiful ke Surau Tok Jiring menadah kitab Fathul Mu’in pada ustaz Ghani. Kitab Fathul Mu'in Bisyarhi Qurratul 'Ayn bi Muhimmatid Din Karangan Ulama Syafi’iiyah Al-Allamah asy-Syeikh Zainuddin bin Abdul Aziz al-Malibariy, murid Allamah asy-Syaikh Imam Ibnu Hajar al-Haitamiy asy-Syafi. Kitab klasik yang terkenal, teras pengajian fekah di pondok-pondok. Ianya bahkan diangkat menjadi salah satu kitab rujukan dalam hal bidang ilmu fekah. Kitab ini sangat terkenal di nusantara.

Teringat kata-kata seorang teman dari Indonesia,

‘Fathul Mu’in punya daya tarik dan magisnya tersendiri. Segala macam problematika fiqhiyah tercakup dalam kitab ini. Berbahagialah yang sudah mendapat ijazah dan sanad Fathul Mu’in sampai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.’ 

Pukul enam petang saya pulang ke flat. Sementara menanti maghrib, masa yang ada saya isi untuk meneliti semula apa yang dibincangkan tadi. Saya selak halaman pada kitab Fathul Mu’in dan berhenti pada halaman 16 pada membahaskan tentang lafaz niat solat,

‘..Takbiratul ihram harus dilakukan bersamaan dengan niat (solat), kerana takbir adalah rukun solat yang awal, maka wajib bersamaan dengan niat..’

‘Disunnahkan mengucapkan niat sebelum takbiratul ihram, agar lisan dapat membantu hati (kekhusukan hati), dan kerana mengindari perselisihan dengan ulama yang mewajibkannya.’

Saya terus leka meneliti mutiara-mutiara ilmu yang dibicarakan oleh Syeikh al-Malibariy itu sementara menanti datangnya maghrib. Kerana malam nanti kuliah kitab Bulughul Maram dan Fatwa Mufti Johor bersama ustaz Tirmizi.


Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!

Dhiya’
Universiti Sultan Zainal Abidin
21 Zulhijjah 1431H

0 ulasan: