AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Mahu Bersamamu Di Jannah



Waktu saya terjaga jam sudah menuju pukul 4.00 pagi. Saya mahu bangkit bersolat malam. Tapi perasaan malas datang mengacau-ngacau. Saya terlelap seketika. Saya terjaga sewaktu jam pada telefon bimbit Sony Ericsson itu menunjukkan hampir pukul 5 pagi. Saya istighfar panjang!

Wahai diri ini,

Banyak mana masa untuk tidur?

Sampai bilakah dirimu terlelap?

Saat yang dijanjikan sudah hampir sahaja.

Saat akan ditidurkan kamu hingga dipaksa bangun pada hari kiamat.

“Bantulah aku dengan memperbanyakkan sujud.” Taujih daripada Rasulullah sallallahu alyhi wa sallam terngiang-ngiang ditelinga.

Para sahabat yang mendengar ungkapan Nabi sallallahu alyhi wa sallam tidak pun sedikit ragu bahkan bertambah keyakinan dan keinginan mereka untuk beribadah kepada Allah. Mereka segera dan berlumba-lumba melakukan solat sunat.

Para Sahabat merupakan insan mulia yang meletakkan kecintaan mereka kepada Rasulullah sallallahu alyhi wa sallam pada tahap yang tertinggi selepas Allah subhanahu wa ta’ala.

Sedang diri ini?

“Katanya mahu bersama Rasulullah sallallahu alyhi wa sallam di akhirat kelak.” Bisik saya ke dalam diri.

“Ya jika benar, yuk bangkit. Lakukan solat sunat.” Iman saya memberi taujih.

Di kalangan para Sahabat radhiallahu anhum itu menyimpan cita-cita untuk bersama baginda di akhirat kelak. Di antaranya Rabi’ah bin Malik Al-Aslami. 
Ia berkata Rasulullah sallallahu alyhi wa sallam bersabda,

“Mintalah!”

Lalu berkata Rabi’ah,

“Saya minta untuk dapat menyertai tuan di syurga.”

“Adakah yang lain?” tanya baginda.

“Itu saja.” Jawab Rabi’ah.

Kemudian Nabi sallallahu alyhi wa sallam bersabda,

“Tolonglah aku dengan jalan kamu melakukan sujud yang banyak.”

Memperbanyakkan Sujud

Hadis yang tersebut di atas adalah hadis Sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim. Hadis ini juga dinyatakan di dalam kitab Bulughul Maram, oleh Ibn Hajar Al-Asqalani.

Dalam hadis ini baginda menganjurkan supaya memperbanyakkan sujud. Memperbanyakkan sujud itu dengan erti melazimi melakukan solat sunat.

“Ya Rasulullah, saya ingin bersamamu di akhirat kelak.” bisik saya dalam hati.



Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!

Dhiya’
Universiti Sultan Zainal Abidin
28 Zulkaedah 1431H

1 ulasan:

assalamualaikum zaid.. insyaAllah boleh aja...
kamu ada ym...? iyya kalau ada insyaAllah kita bisa ngomong d sana melalui email.. atau gimana mnurut pndgn kamu ??? (",)

mai :)