AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Aku Mahu Menjadi Khadijah

“Abang jemput minum.” Sapa Zahra’. Dia datang bersama segelas teh susu lalu menghulurkannya kepada saya. Saya rasa sedikit.

“Kenapa tehnya rasanya masin seperti dibubuh garam ya?” kata saya pada Zahra’.

“Be...benarkah?” Zahra’ sedikit terkejut.

“Iya, cuba sayang rasakan!” Zahra’ mengambil gelas dari tangan saya dan merasakannya.

“Ah, manis. Tidak masin,” Katanya.

Saya ambil gelas itu semula dan merasakannya.

“Sayang, masin begini kamu katakan manis. Mungkin bukan gula yang kamu masukkan tapi garam. Cuba Zahra’ rasakan lagi!” Isteri saya kembali merasai. Dia memandang saya dengan sedikit hairan.

“Ini manis abang, tidak masin!”

“Zahra’ sayang ini masin! Cubalah julurkan lidahmu dan masukkan ke dalam minuman ini. Pasti kamu akan merasakan masinnya. Lidahmu mungkin kurang peka.”

Zahra’ menuruti kata-kata saya. Dia menjulurkan lidahnya ke dalam gelas. Sesaat lidahnya seperti mengaduk-aduk teh di dalam gelas itu.

“Tidak abang, tidak masin! Lidah abang yang mati rasa, bukan lidahku.” Suaranya terdengar lebih tegas.

“Benarkah? Cuba!”

“Nih.”

Saya lalu meminumnya tiga teguk.

“Hmm..setelah lidah Zahra’ menyentuhnya dan mengaduk-aduknya, minuman ini jadi manis sekali. Belum pernah abang meminum minuman semanis ini. Memang benar sabda Nabi jika seorang bidadari di syurga meludah ke samudera maka airnya akan jadi tawar rasanya. Dan lidahmu mampu merubah teh yang masin ini menjadi manis, Bidadariku.”

“Ah, abang ne, saja je kenakan aku.” Seru Zahra’ sambil mencubit paha saya manja. Dia tersenyum. Saya tatapi wajah ayunya. Manis, tahi lalat pada bawah bibir kanannya buat dia lebih manis.

Zahra’ lalu menyandarkan kepalanya ke dada saya. Saya bebas membelai-belai rambutnya. Sesekali mengucup kepalanya. Bau rambutnya yang hitam sangat wangi. Saya belum pernah mencium bau seperti rambut Zahra’.

Malam terus menjengah larut. Suara cengkerik mendayu hiba memecah kesunyiaan. Sambil memerhati keindahan malam dengan kerdipan bintang-bintang. Betapa indahnya panorama di waktu malam. Memberi seribu ketenangan dan mengimbau nostalgia indah. Memperingati segala kehidupan yang dahulu, kini dan mendatang.

“Abang?”

“Ye sayang.” balas saya sambil jari-jari kecil membelai-belai lembut rambutnya.

“Mahu dengar ceritanya?”

“Iya, bisa aja.” Balas saya. Zahra’ terdiam seketika. Tangan saya terus bergerak-gerak bermain-main dengan rambutnya sambil menanti berbicaranya.

“Waktu aku kecil, ibu sering kali bisik-bisikkan ke telingaku kisah agung Khadijah Khuwailid. Lalu aku membesar dengan kisah itu. Aku jadi kagum, mencari-cari sejarahnya, meraih semangatnya. Lalu, aku jatuh hati pada pekertinya,” Isteri saya memula bicara.

“Sesungguhnya Ummul Mukminin adalah sebaik-baik wanita. Beliau telah mewakafkan seluruh harta, tenaga dan dirinya ke jalan Allah.”

“Sewaktu mula-mula menikahi Rasulullah, Khadijah pernah berkata, ‘Wahai Muhammad, segala yang menjadi kepunyaanku(diri dan harta benda) ini terpulanglah seluruhnya kepadamu untuk diapakan.”

“Oh, sungguh Khadijah adalah wanita mulia. Meskipun beliau seorang bangsawan, digelar Puteri Quraisy. Dirinya lebih kaya dan berpendidikan tinggi daripada suaminya tapi beliau tidak pernah memegah diri. Bahkan Khadijah sentiasa memuliakan baginda Nabi shallallahu alayhi wa sallam. Bukan setakat itu, seluruh harta kekayaannya diserahkan kepada perjuangan suaminya. Seusia hidupnya telah dia wakafkan demi perjuangan. ”

Saya menganggukkan kepala sambil memerhatikan dengan saksama gerak bibirnya, apa yang diungkapkannya. Saya menatap wajah isteri sembari mendengar bicaranya.

"Ummul Mukminin." Khadijah. mendengar nama itu sungguh menyentuh jiwa. Tidakkah hati tersentuh, kala nama itu disebutkan.

Khadijah! wanita pertama yang beriman kepada Baginda Nabi shallallahu alayhi wa sallam disaat orang lain memungkarinya. Khadijah adalah sebaik-baik wanita yang menolongnya dengan jiwa, harta dan keluarga. Peri hidupnya harum, kehidupannya penuh dengan kebajikan dan jiwanya sarat dengan kebaikan.

Khadijah binti Khuwailid, Ummul Mukminin yang setia dan taat, yang bergaul secara baik dengan suami dan membantunya di waktu berkhalwat sebelum diangkat menjadi Nabi dan meneguhkan serta membenarkannya. Khadijah mendahului semua orang dalam beriman kepada risalahnya, dan membantu baginda serta kaum Muslimin dengan jiwa, harta dan keluarga. Bukankah semasa ketiadaannya baginda Nabi shallallahu alayhi wa sallam sering sahaja menyebut-nyebut namanya dan memuji-mujinya. Betapa mulia wanita ini di sisi Rasulullah shallallahu alayhi wa sallam.

Sesungguhnya Khadijah adalah nikmat dan anugerah yang teragung kepada Rasulullah shallallahu alayhi wa sallam, beliau bersama-sama Rasulullah untuk selama suku abad, mencucuri Baginda dengan belai kasih sayang. Kala Baginda butuh pertolongan, di saat-saat genting dan meruncing, di waktu-waktu kegawatan beliau ada di sisi menyokong dan membantu Baginda, malah beliau menolong Baginda menyebar ajaran dan risalahnya, bersama-sama Rasulullah ke medan jihad suci, berkongsi kemewahan dan kesusahan dengan harta dan keringatnya.

Pernah Rasulullah shallallahu alayhi wa sallam menyebut-nyebut kelebihan Khadijah dengan sabdanya;

“Beliau beriman denganku ketika manusia kufur dengan ku, membenarkan daku ketika manusia mendustai daku, berkongsikan daku harta-hartanya ketika manusia lain enggan memberi daku, dan Allah mengurniakan darinya anak-anak dan tidak mengurniakan anak dari yang lain.”
(HR. Imam Ahmad dalam Musnadnya, 6/118)

“Malah ketika sedang nazak Khadijah masih sempat lagi menitipkan pesan, ‘Wahai rasul utusan Allah, tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah. Andai selepas kematianku, tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini”.

“Aku sangat ingin mencontohi Khadijah supaya aku dikasihi suami sebagaimana nabi shallallahu alayhi wa sallam mengasihinya.”

Saya pandang terus wajahnya. Ada manik jernih membasahi kelopak matanya. Saya seka air mata itu. Saya genggam erat tangannya. Zahra’ malah mencium tangan saya sambil menangis terisak-isak. Saya lalu mengucup ubun-ubunnya.

“Abang,"

“Aku mahu menjadi Khadijah, membawa panji dakwah dan jihad bersama abang, berjihad dan bekerja keras. Berkorban harta, jiwa dan raga. Yang tetap berdiri di belakang suami hingga nafas terakhir. Sungguh aku wakafkan harta, jiwa dan ragaku demi perjuangan ini.” Zahra’. Serius! Air wajahnya mengapung makna-makna kesungguhan, penuh perasaan. Bicara tersimpan penuh makna. Menembus ruh jihad dalam diri. Pipinya dibasahi air mata yang mengalir perlahan. Air matanya terus jatuh. Saya seka air yang bergenangan. Saya tatap wajahnya dan membalas dengan anggukan.

“Aku mencintai abang kerana Allah.” Ungkap Zahra’ dengan penuh kesungguhan.

“Abang juga mencintaimu, bidadariku,” jawab saya sambil perlahan mengucup keningnya penuh cinta. Lantas dia rebahkan tubuhnya ke arah saya. Saya peluk dia erat-erat. Jiwa, perasaan dan roh kami menjadi satu dalam rasa cinta yang tulus. Cinta kerana Allah. Cinta demi sebuah perjuangan panjang menjunjung agamaNya.
“Allahumma anta as-salam waminka as-salam wa ilaika ya’uudu as-salam fahayyina rabbana bi as-salam wa adkhilna al-jannata daar as-salam Tabaa rakta rabbana wa ta’alaita ya dzal jalali wa al-ikraam.”

“Ya Allah, Engkaulah kesejahteraan, dariMu lah asal kesejahteraan dan kepadaMu pula kembali kesejahteraan, maka hidupkanlah aku dengan kesejahteraan dan masukkanlah aku ke dalam syurga kampung kesejahteraan. Maha Mulia Engkau ya Allah yang memiliki kemegahan dan kemuliaan.”

*Catatan: Salam sejahtera ke atasmu wahai Rasulullah. Salam juga buatmu wahai Khadijah, Ummul Mukminin. Sesungguhnya aku sangat merindui kalian, izinkan aku bertemu dan bersama kalian di sana.


Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!

"Eid Mubarak. Taqabbalallah minna wa minkum!"

Dhiya’
Universiti Sultan Zainal Abidin
9 Zulhijjah 1431H