AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Ku Mencari-Mu Tuhan


Jam menunjukkan pukul tiga setengah. Bumi dibaluti kegelapan. Bintang-bintang bertaburan menghiasi langit. Malam itu terasa sejahtera. Angin malam bertiup sayup. Perlahan. Berhembus dari utara ke selatan. Menerobos cela-cela tingkap bilik. Menebarkan kesejukan-kesejukan. Diiringi tasbih daun-daun yang dibelai angin, mereka saling merayu. Mereka mendendangkan lagu-lagu cinta. Ya, lagu cinta yang sangat indah, yang hanya boleh difahami oleh mereka berdua.

Malam itu, di bilik yang berada di sebuah flat seorang hamba sedang asyik bermunajat kepada Tuhannya. Sementara penghuni-penghuni flat sudah lama larut bermesraan dengan mimpi indahnya masing-masing.

Sedang dia masih sibuk dengan zikir-zikir. Dengan penuh syahdu ia terus-terus menitiskan air mata. Ia berusaha tabah dan sabar. Namun setabahnya, ia adalah manusia biasa yang memiliki air mata. Ia bukan robot yang tidak memiliki perasaan apa-apa. Ia mengusap air matanya. Ia berusaha meneguhkan hatinya bahawa hidup ini terus berpusing dan berputar.

“Ilahi Anta maksudy wa ridhoka mathluby.”

Entah kenapa, tiba-tiba hatinya terlalu tersentuh dengan doa tersebut. Sedangkan sudah berkali-kali dia membaca doa yang sama. Ada sesuatu yang halus daripadanya. Mungkin sebentar tadi. Buat kali pertamanya dia dapat merasakan apakah sebenarnya yang dia minta daripada Allah, Tuhan yang telah memberikan segala macama nikmat kehidupan kepadanya.

Dia menggapai mushaf dan melantukan bacaan dengan suara perlahan. Ia sama sekali tidak boleh menumpukan dalam menghayati dan mentadabburi apa yang dibacanya. Fikirannya terjatuh pada muslimah itu. Muslimah yang telah mencuri hati dan fikirannya. Yang telah menyiraminya dengan titisan cinta dan bakaran semangat. Dan sekarang perasaan itu sudah membuak-buak. Berbunga-bunga. Bahkan hamper tidak dapat dikuasainya.

Yang membuatkan tersentuh pada muslimah itu kerana tingkah laku dan perangainya yang halus, sopan, dan sangat menjaga diri. Seorang muslimah yang cerdas, bijak dan sangat optimistik, juga punya hati yang sangat halus dan lembut.

Itu semua telah membuat hatinya begitu kagum padanya. Ah, bukan hanya kagum, tapi ada sesuatu yang aneh mendera-dera hatinya, entah apa namanya. Rasa yang belum pernah dialaminya seumur usia. Ia merasa, di dunia ini tidak ada muslimah yang ia anggap sempurna untuk menjadi pendamping hidupnya, yang akan dia cintai sepenuh hati dalam hidup dan mati, yang dia harapkan jadi teman seperjuangan menyulam masa depan, dan meniti jalan Ilahi.

Ah! semua itu hanya sia-sia. Tidak semua yang didamba manusia pasti diraihnya.

Hatinya benar-benar didera kesedihan yang mencekik leher. Ulu hatinya bagai ditusuk-tusuk belati berulang-ulang kali. Dia tidak kuasa membendung airmatanya yang merembes perlahan. Airmata itu adalah perasaan jiwa yang keluar begitu saja kerana tiada mampu membendung berkecamuknya rasa hampa, rasa sedih, rasa kecewa, rasa tidak berdaya , rasa yang tidak bisa tertahankan.

Tiba-tiba bacaannya terhenti ketika sampai pada satu ayat,

“Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”

“Mungkin ini yang Dia kehendaki.” Bisiknya dalam hati. Dia lalu teringat pesan ibu.

“Mencintai makhluk itu sangat berpeluang menemui kehilangan. Kebersamaan dengan makhluk juga berpeluang mengalami perpisahan. Hanya cinta kepada Allah yang tidak. Jika kau mencintai seseorang ada dua kemungkinan diterima dan ditolak. Jika ditolak pasti sakit rasanya. Namun jika kau mencintai Allah pasti diterima. Jika kau mencintai Allah, engkau tidak akan pernah merasa kehilangan. Tidak akan ada yang merebut Allah yang kau cintai itu dari hatimu. Tidak akan ada yang akan merampas Allah. Jika kau bermesraan dengan Allah, hidup bersama Allah, kau tidak akan pernah berpisah dengannya. Allah akan setia menyertaimu. Allah tidak akan berpisah darimu. Kecuali kamu sendiri yang berpisah dariNya. Cinta yang paling membahagiakan dan menyembuhkan adalah cinta kepada Allah Azza wa Jalla.”

“Cinta memang bukan segala-galanya, tapi kehilangan cinta seperti kehilangan segala-galanya.” Lirihnya. 

“Bodohnya aku, kenapa aku memasukkan muslimah itu ke dalam hati. Bodohnya aku. Tugas yang masih jelas mata menuntut tanggungjawab saja masih panjang kenapa pula tergoda dengan yang tidak jelas.” Gumamnya pada diri sendiri.

Lantas ia bertekad dan berazam untuk menutup semua pintu hatinya.

“Aku sumpahkan dalam diriku, aku tak akan menghulurkan tangan kepada seorang muslimah kecuali musimah itu yang menarik tanganku. Aku juga tidak akan membukakan hatiku untuk mencintai seseorang muslimah kecuali muslimah itu yang membukanya. Bukan suatu keangkuhan. Tapi aku sedar aku siapa. Aku selalu ingat aku ini siapa?”

“Ah, semua sudah ada yang mengatur. Iaitu Allah Subhanahu wa Ta’al. Jika saatnya bertemu nanti akan bertemu juga.” Gumamnya dalam hati.


Puas sudah
Ku cari kebahagian
Di sisi teman-teman
Ku dapat hanya kelalaian...
Ku cari lagi
Di hati seorang kekasih
Ku dapat hanya kekecewaan
Dan ku terus mencari
Dalam meniti hari
Penuh kekosongan...
Oh di mana lagi harus ku mencari
Membawa sekeping hati
Yang sarat kerinduan
Rindu yang tiada haluan
Aku keliru sendiri
Apa yang ku cari?
Apa yang ku perlukan?
Aku masih tidak bisa mengerti
Yang pasti
Kekosongan hati ini minta diisi...
Sejenak aku tersedar
Aku mencari cinta agung
Buat jiwaku yang merindukan
Hakikat kebenaran
Cahaya yang membelah kegelapan
Melimpah cemerlang mengisi kekosongan...
Ku sedar
Destinasi pencarianku di sini
Ku mencari-Mu Tuhan
Mengharap keredhaan
Menagih kebahagiaan
Dari sinar cahaya iman...

Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!

Dhiya’
Universiti Sultan Zainal Abidin
3 Zulhijjah 1431H

4 ulasan:

Assalamualaikum zaid sahabatku... rindu banget sama kamu... (",)

 

assalamualaikum..
semoga Allah memprmudhkn urusn anda tetapi anda perlulh berusha trlebih dhulu brulh bertawakal kpda Allah itu yg lbh baik sbnrnya supya hati anda mnjdi tenang dan x mnganggu urusn2 anda.
waalaikummussalam....

 

salam anonymous :syukron ats nasihatnya...smg Allah merahmatimu