AD-DHIYA'

Tuhan, Jadikanlah Aku Cahaya!


Ziarah Makam Ulamak

Makam Tok Ku Pulau Manis

Saya telah mendengar nama Tok Ku Pulau Manis semenjak saya mula berjinak-jinak mengenali tokoh-tokoh ulamak Tanah Melayu. Seorang ulamak yang telah bertanggungjawab dan berjuang menyebarkan syiar Islam di bumi nusantara. Dan kini saya sedang berada di negeri tanah bersemadinya ulamak terkenal ini.

Kesempatan musim Study Week yang agak panjang ini memungkinkan saya untuk berhajat menziarahi makamnya.

Perjalanan pagi itu sungguh mendamaikan. Namun dada masih berdegup kencang, gementar barangkali. Saya tidak tahu kenapa. Perjalanan ke Pulau Manis dari university mengambil masa lebih setengah jam menaiki motor.

Dalam perjalanan saya cuba mengingat kembali perihal Tok Ku Pulau Manis.

Tahun kehidupan Syeikh Abdul Malik (Tok Pulau Manis) Terengganu tercatat antara tahun 1089 H/1676 M-1149 H/1736 M, demikian tersurat di atas kubur beliau, yang menurut salah satu tulisan Misbaha. Tetapi penyelidikan terakhir memberikan maklumat bahawa beliau lahir lebih awal dari tahun yang tersebut itu, iaitu kira-kira 1650 M.

Setelah mendapat pendidikan di kampung sendiri dan dari beberapa ulama di Terengganu, beliau meneruskan pelajarannya ke Aceh. Di antara gurunya di Aceh ialah Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Dipercayai sewaktu belajar di Aceh bersahabat dengan beberapa orang yang akhirnya menjadi tokoh dan ulama besar. Mereka ialah Syeikh Yusuf Tajul Khalwati al-Mankatsi dari Bugis-Makasar, Syeikh Abdul Muhyi Pamijahan dan Syeikh Burhanuddin Ulakkan dari Sumatera Barat dan ramai lagi.

Mereka telah menerima talqin baiah Tarekat Syathariyah daripada ulama Aceh yang terkenal itu. Mereka melanjutkan pelajaran ke Mekah dan Madinah. Sewaktu di Mekah bersahabat pula dengan Syeikh Abdus Syukur bin Abdul Karim Batani al-Fathani dan belajar kepada Syeikh Ibrahim al-Kurani.

Syeikh Ibrahim al-Kurani ini juga guru kepada Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri.



Ilahi anta maksudy wa ridhoka mathluby!

Dhiya’
Makam Syeikh Malik
Kampung Pulau Manis
29 Zulkaedah 1431H

0 ulasan: